De Amerikaanse toezichthouder voor de handel FTC heeft de afgelopen maanden, gezamenlijk met verschillende internationale instanties, onderzoekt op welke manieren de internettende consument allemaal wordt opgelicht. Dat meldt persbureau AP. Meest voorkomend blijkt de 'kat in de zak' te zijn bij internetveilingen. De consument betaalt gretig voor een felbegeerd, waardevol artikel. De teleurstelling volgt als een ander, veel minder waardevol product wordt thuisbezorgd dan waarvoor betaald is. De seksindustrie mag ook twee noteringen in de top 10 op haar conto schrijven. Enerzijds zijn er de bekende afschriften van de creditcardrekening nadat de bronstige internetter zijn nummer heeft gegeven puur om te bewijzen dat hij ouder dan 18 is. Een andere truc is het aanbod om 'gratis' expliciet materiaal te bekijken, mits de internetter even een speciale 'dialer' of 'viewer' installeert. Dat blijkt nog wel eens niet gratis te zijn. Als de internetter de foto's of video's gaat bekijken, wordt zijn reguliere verbinding verbroken en wordt er ingebeld via een nummer ergens in het buitenland. Het resultaat is een peperdure rekening voor internationale gesprekken. Andere veel voorkomende vormen van fraude zijn zo oud als de weg naar Rome. Zo zijn de wonderproducten waarmee ziektes als sneeuw voor de zon verdwijnen en de pyramidespelletjes dankzij internet weer aan een nieuw leven begonnen. Het voor de hand liggende advies van de FTC: wees voorzichtig.