De FTC heeft in een rapport vrijdag aanbevelingen gedaan hoe mobiele platforms, app-ontwikkelaars en advertentienetwerk de privacy van gebruikers van mobiele apps beter kunnen beschermen. De toezichthouder pleit voor diverse maatregelen om persoonlijke gegevens van telefoonbezitters meer af te schermen.

Do Not Track

Zo maakt de federale handelscommissie zich hard voor een do-not-track-functie in apps, waarmee gebruikers kunnen aangeven dat ze niet willen dat hun gebruik wordt gevolgd en data wordt gedeeld met anderen. Advertentienetwerken moeten voor de do-not-track-functie met de mobiele platforms samenwerken.

Een andere aanbeveling aan makers van mobiele platforms, zoals Apple, Google, Blackberry en Microsoft, is dat de bedrijven gebruikers altijd duidelijk om toestemming moeten vragen als apps gevoelige gegevens verzamelen, zoals locaties, contactpersonen, foto's , agenda-items, audio en video. Ook zouden ze een centraal dashboard moeten inrichten, waarop consumenten kunnen zien tot wat voor gegevens de apps op hun toestel toegang hebben. Ook raadt de FTC de partijen aan om iconen te maken die aangeven wat voor soort informatie er door apps wordt gedeeld.

Privacybeleid

App-ontwikkelaars beveelt de FTC aan om een privacybeleid te publiceren en deze ook te linken vanaf de pagina over de eigen app in de diverse appstores. Ook vindt de toezichthouder dat ontwikkelaars meer moeten samenwerken om te komen tot uniforme, korte privacyverklaringen. Advertentienetwerken moeten volgens de FTC app-makers van de juiste informatie over het delen van gebruikersgegevens voorzien, zodat ontwikkelaars consumenten correct kunnen informeren.