Dat heeft Jodie Bernstein, bij de Federal Trade Commission ( FTC) belast met consumentenbescherming, gezegd tijdens een bijeenkomst georganiseerd door de Kamers van Koophandel in de Verenigde Staten. Vooral draadloos heeft unieke privacykanten, zei Bernstein. "Hoe zet je uitgebreide voorwaarden en beperkingen op zo'n klein scherm?" Bernstein vertelde het gehoor dat het onderzoeken van de toepasbaarheid van privacyregels voor mobile commerce (m-commerce) 'waarschijnlijk het volgende is dat ons te doen staat'. Daarbij zal de FTC wel proberen te voorkomen dat de regels zo streng worden dat een nieuwe technologie meteen onbruikbaar wordt. Robert Rothman, hoofd juridische zaken bij e-GM, de e-commercedivisie van General Motors, ging in op de uitspraken van Bernstein. Privacyregels bij draadloze netwerken roepen veel vragen op, zo zei hij. General Motors biedt een draadloos communicatiesysteem aan in luxe automodellen. Via dit systeem, OnStar geheten, gaat geen data maar spraak. Het bedrijf bood OnStar eerst enkel aan voor gebruik in geval van nood. Nu gaat e-GM ook extra diensten aanbieden als hotelreserveringen en routehulp. "Er zijn zeer complexe verhoudingen met contentaanbieders, contentverzamelaars en serviceproviders. Bovendien kan het privacybeleid van elk van hen verschillend zijn", aldus Rothman. "Hoe leggen we dat allemaal in spraak uit aan onze klanten? We kunnen nooit dezelfde voorwaarden doorgeven als online gebeurt in tekst." Andrew Shen van het Electronic Privacy Information Center ( EPIC) is het eens met de FTC. "Het is niet logisch onderscheid te maken tussen twee vormen van data", aldus Shen. Het EPIC verwacht dat een uitgebreide set privacyregels veel van de problemen die bedrijven nu hebben kan oplossen. Nu moeten bedrijven zich vaak onderwerpen aan branchespecifieke regels, zei Shen.