Apparatuur als mobiele telefoons waarmee over internet gesurft kan worden, draadloze netwerken en digitale televisiediensten brengen de privacy van de gebruiker serieus in gevaar. Dat meent Richard Smith, CTO (Chief Technology Officer) van de Privacy Foundation. Hij deed zijn uitspraak op het USENIX Security Symposium dat deze week in Washington gehouden wordt. De gadgets die steeds meer consumenten aanschaffen zijn in staat automatisch informatie over het gebruiksgedrag van de consument. Als voorbeeld noemt hij de opkomst van digitale televisie. Het kijkgedrag van de consument kan op eenvoudige wijze in kaart gebracht worden. Smith begon een aantal jaren geleden argwaan te krijgen op het moment dat hij digitale televisie via de satelliet in huis haalde. "De set van DirecTV heeft de mogelijkheid om aangesloten te worden op een telefoonlijn. Ik vroeg me af welke informatie over mij allemaal teruggestuurd wordt", zegt Smith. Hij kon niet hardmaken of DirecTV daadwerkelijk gegevens verzamelt. Van digitale videorecorders zoals de TiVo en Microsoft's UltimateTV is Smith zo goed als zeker dat de apparaten persoonlijke informatie van de gebruiker opslaan. Bij TiVo kan de gebruikers door middel van het opt-out principe zelf aangeven dat hij niet wil dat zijn gegevens doorgespeeld worden. Deze apparaten zijn overigens nog in Nederland niet verkrijgbaar. Canal Plus dat digitale televisie in Nederland aanbiedt, verzamelt op geen enkele wijze gegevens over het kijkgedrag van zijn klanten, zo laat woordvoerder Hans van der Veen weten. Technisch is het volgens hem wel mogelijk, maar het is niet nodig. "De Dienst Kijk- en Luisteronderzoek voert op regelmatige basis onderzoeken uit die genoeg waardevolle informatie verschaffen", zegt Van der Veen. Smith ziet de toekomst somber in. Op het internet worden steeds meer consumenten bewust van het feit informatie verzameld wordt en dat er in veel gevallen iets aan gedaan kan worden, maar bij veel nieuwe apparaten weten consumenten vaak helemaal niet dat het mogelijk is gegevens af te tappen, zo waarschuwt Smith. "Hoe meer digitale apparaten de consumenten gaan gebruiken, des te groter wordt de kans dat informatie doorgespeeld wordt", zegt Smith. Hij ergert zich met name aan het feit dat de bedrijven die deze diensten aanbieden, in veel gevallen de keuze van het vergaren van informatie al voor de consument maken. "In de meeste gevallen wordt het opt-out principe gehanteerd. De consument moet zelf actief aangeven dat hij iets niet wil. Dat moet opt-in worden."