Alle waarschuwingen om op te passen voor phishing halen blijkbaar weinig uit. De phishing-aanvallen waren dit jaar aanmerkelijk succesvoller dan in 2005 en 2006. Die conclusie trekt Gartner op basis van een onderzoek onder 4.500 online Amerikanen.

Van degenen die dit jaar phishing-berichten ontvingen, raakte 3,3 procent geld kwijt. Dat is één procentpunt meer dan in 2006 – een opmerkelijke stijging waarvoor Gartner geen verklaring heeft. In 2005 trapte 2,9 procent in de trucs van de phishers.

Het gemiddelde bedrag dat de slachtoffers van phishing kwijtraakten, bedroeg 886 dollar. In 2006 was dat nog 1244 dollar. Een aanzienlijk deel van de slachtoffers – 1,6 miljoen Amerikanen dit jaar – slaagt erin een deel van het verloren geld terug te krijgen. Gemiddeld kregen zij dit jaar 64 procent van hun verliezen terug. Vorig jaar was dat nog 54 procent.

Volgens Gartner wordt er nog te weinig gebruikgemaakt van anti-phishing technieken. 11 Procent van de ondervraagden gebruikt geen security-software. Nog eens 45 procent van de respondenten gebruikt alleen gratis beschermingssoftware.

De merken die het vaakst worden misbruikt bij een phishing-aanval zijn nog altijd eBay en PayPal. Uit onderzoek dat het Britse beveiligingsbedrijf Sophos eerder dit jaar uitvoerde, bleek echter wel dat phishers zich in toenemende mate richten op andere merken.

Gartner onderzocht de twaalf maanden tot en met augustus 2007 en vergeleek die met het voorgaande jaar. Het analistenbureau verwacht dat het aantal phishing- en malware-aanvallen tot in 2009 zal blijven stijgen. Bron: Techworld