Naar schatting van AVG Nederland zelf zijn 'vele duizenden' mensen het slachtoffer geworden van de blunder-update die zondag Windows XP verminkte. Velen bleken niet in staat om het systeem te herstellen en hebben een pc-reparateur laten komen. De kosten hiervan zijn hoogstwaarschijnlijk voor de eindgebruiker zelf, óók voor betalende AVG klanten.

Gratis licentieverlenging

"Aanspraak maken op compensatie zal waarschijnlijk niet gaan omdat AVG Technologies (in Brno, Tsjechië) dit juridisch heeft afgedekt", aldus Jonathan Flietstra, hoofd van AVG Nederland tegenover Webwereld.

Flietstra doet wel zijn best om gedupeerde klanten te kunnen verblijden met een gratis extra licentietermijn van 'één of meer maanden', maar is hierover nog in overleg met het hoofdkantoor.

Gedupeerden die kosten of schade willen verhalen verwijst hij door naar AVG internationaal. "Je kunt ze ook naar ons sturen, maar wij sturen ze dan door naar Tsjechië. We zijn alleen de Nederlandse distributeur van AVG producten."

De destructieve update heeft overigens alleen gebruikers van Windows XP met Service Pack 2 getroffen, en dan alleen de Nederlandse, Franse, Italiaanse, Spaanse en Portugese variant van XP.

Duizenden slachtoffers

Toch staat de telefoon nog steeds roodgloeiend en zijn er 'vele duizenden' slachtoffers alleen al in Nederland, vertelt Flietstra. En dat terwijl de reddende update die werd uitgebracht slechts een half uur na de fatale kwam, aldus AVG.

Het punt is namelijk dat met het binnenhalen van de eerste update de virusscanner onmiddellijk, zoals altijd, de systeembestanden is gaan scannen en prompt het cruciale Windows-bestand user32.dll in quarantaine plaatste. Om dit proces te kunnen voltooien werd de gebruikers vervolgens gevraagd de computer opnieuw op te starten. En daarmee was het kwaad geschied.

Volgens Flietstra is naast Nederland AVG ook razend populair in Italië en Portugal. "Mijn collega in Italië is de afgelopen dagen bijna gek geworden. Daar is het probleem tien keer zo groot."

Meer telefoontjes bij Microsoft

Microsoft Nederland vertelt desgevraagd dat de helpdesk de afgelopen dagen door het AVG-incident een stijging van 45 procent in het aantal support-aanvragen kreeg te verwerken. Het gaat om 'enkele honderden' telefoontjes, aldus een woordvoerder.

Microsoft adviseert gedupeerden met klem om de zaak te herstellen met behulp van de originele installatie-cd van XP. Het probleem is namelijk dat er talloze verschillende user32.dll varianten in omloop zijn, afhankelijk van de versie en taal van XP. Eigenhandig een niet nader gespecificeerde user32.dll van het internet plukken en in de system32-map zetten, zal het probleem dus hoogstwaarschijnlijk niet verhelpen.

'Definitieve' oplossing

Voor gebruikers die de originele Windows XP installatie-cd niet (meer) hebben en hun computer nog steeds niet verder komt dan een blauw scherm, heeft AVG een oplossing op de website gezet. Gedupeerden hoeven niet meer het web af te struinen naar creatieve workarounds. Ze kunnen (met een andere computer uiteraard) een cd-rom of een usb-stick een bootable drive maken, zodat het juiste user32.dll-bestand op weer op zijn plek kan worden teruggezet.