Internetprovider Wanadoo heeft toegegeven dat de accountgegevens van duizenden Britse abonnees door een technische fout online zijn komen te staan. "Wanadoo wil haar klanten graag verzekeren dat dit een geïsoleerd incident was, en dat we de gegevens direct verwijderd hebben toen we het probleem ontdekten", zegt het bedrijf in een verklaring.

Het bedrijf laat verder weten dat er een onderzoek loopt naar de oorzaak van de breuk in de beveiliging. Een woordvoerder verklaarde dat het probleem direct verholpen werd toen technici vorige week van het lek op de hoogte werden gebracht, zo meldt The Guardian.

Berichten op internet van Wanadoo-klanten suggereren volgens de Britse krant dat het lek wellicht al twee jaar lang onopgemerkt heeft bestaan. De betrouwbare gegevens zijn waarschijnlijk vanuit Portugal online gezet.

Ongeveer 20.000 klanten zouden gedupeerd zijn door de fout, maar de Britse Wanadoo-tak wil geen exacte aantallen noemen. Naar verluidt zouden van de betrokken gebruikers de echte namen, e-mailadressen, gebruikersnamen en wachtwoorden online gestaan hebben.

Naar aanleiding van de problemen heeft Wanadoo-topman Eric Abensur een e-mail naar alle klanten moeten sturen met het dringende verzoek het wachtwoord te wijzigen.

Het is niet voor het eerst dat een Britse internetprovider op deze wijze in de problemen komt. Vorig jaar ontstonden problemen toen klantgegevens van internetprovider Tiscali per ongeluk online verschenen.