In totaal 473 mensen hebben tot soms wel meer dan 100 e-mails gekregen van de Consumentenbond die bedoeld waren voor leden die hun lidmaatschap wilden opzeggen. De mailing stond klaar om per stuk naar de opzeggers te worden gestuurd, maar iemand van de externe dienst die de Consumentenbond gebruikt voor dergelijke mailingen heeft een verkeerd knopje aangevinkt.

Knopje uit- en dan weer aangevinkt

"We hadden bij het klaarzetten van de mailing juist dat knopje uitgevinkt, maar het bleek uiteindelijk door iemand van het externe bureau toch weer aangevinkt te zijn", zegt woordvoerder Sandra de Jong van de Consumentenbond. Daardoor werden de gepersonificeerde mails niet een voor een naar de juiste mensen gestuurd, maar kregen sommigen bijna de volledige batchverzending in de mailbox.

In de e-mail staan naast de NAW-gegevens van mensen tevens het bedrag dat ze terugkrijgen of nog moeten betalen bij de opzegging van het lidmaatschap. Ook kan er een rekeningnummer in zijn vermeld.

"We hebben na een melding van een van de ontvangers direct het programma stopgezet", zegt De Jong. "Vervolgens hebben we zo veel als mogelijk de betrokkkenen gebeld. Daarmee zijn we tot half tien woensdagavond bezig geweest. De mensen die we niet hebben kunnen bereiken, proberen we vandaag weer en anders krijgen ze binnenkort een brief."

De Consumentenbond heeft het voorval gemeld aan het College Bescherming Persoonsgegevens.