Een verzameling van belangengroepen in Australië slaat de handen ineen om tegen CAPTCHA's (completely automated public Turingtest to tell computers and humans apart) te protesteren. Deze extra handeling voor inloggen of posten op websites laat gebruikers bewijzen dat ze mensen zijn door ze bijvoorbeeld moeilijk leesbare tekst te laten invoeren. Dit zit echter niet alleen bots dwars, maar ook gehandicapten.

"CAPTCHA's falen fundamenteel in het correct herkennen van mensen met handicaps als mens", stelt CEO Teresa Corbin van het Australian Communications Consumer Action Network (ACCAN). Die organisatie is één van de actievoerders tegen die antibotmaatregel op websites. Naast ACCAN doen Blind Citizens Australia, Media Access Australia, Able Australia en de Australian Deafblind Council mee in de campagne om CAPTCHA's af te schaffen, meldt ICT-nieuwssite The Register.

Steeds moeilijker, ook voor niet-gehandicapten

Naast het gebruik van visuele controles kunnen CAPTCHA's ook audiofragmenten aanwenden om bots te weren. Terwijl eerstgenoemde aanpak lastig of onmogelijk is voor dyslectische mensen, slechtzienden en blinden, is die tweede aanpak een probleem voor slecht horenden en dove mensen.

Bovendien is de toenemende moeilijkheidsgraad van de CAPTCHA-methodes hoe dan ook een probleem, stelt de ACANN. Dit is ook het geval als een specifieke CAPTCHA-aanpak niet direct van toepassing is op een specifieke handicap, zoals een audiofragment voor een blinde. Die heeft daarmee geen andere mogelijkheid meer om voorbij een CAPTCHA te komen. De CEO's van Google, Microsoft, Yahoo, eBay, Twitter, Yelp en Facebook zijn aangeschreven met een protestbrief.