Daarmee betaalt de gemeente Utrecht direct mee aan een verdienmodel van een commerciele aanbieder van WiFi-points. Op de site van City Wireless staat daarover het volgende: "Tablets, laptops en phones. Als het WiFi heeft, kan gebruik gemaakt worden van de City Wireless WiFi hotspot. In ruil voor de gegevens in de Facebook-profiel, kunnen klanten gebruik maken van uw WiFi internet service. Met onze oplossing weet je wie gebruik maakt van de internetverbinding. Je weet zijn of haar naam, woonplaats, geslacht, leeftijdsgroep en mailadres. Je WiFi internetservice is veranderd in een enorm interessante marketing tool."

'Het unieke marketingconcept'

City Wireless biedt zijn diensten aan aan bedrijven en noemt het zelf "het unieke marketing concept". Via een softwareprogramma "kan je zien hoe veel Facebookprofielen verzameld zijn en hoe veel meldingen op de gebruikers hun timeline is geplaatst", vermeldt het bedrijf op zijn website. "Je kan de gegevens van de Facebook-profielen downloaden en gebruiken om een nieuwsbrief te versturen."

De Utrechtse wethouder Jeroen Kreijkamp heeft een week geleden met City Wireless een overeenkomst gesloten over de uitrol van een publiek WiFi-netwerk. De gemeente betaalt er een ton aan mee. Er kan ook als gast worden ingelogd. "Met een Facebook Login kan 40 minuten van het Internet gebruik worden gemaakt en met een Guest Login 20 minuten, met een lagere snelheid", meldt het City Wireless op de inlogpagina.

Update 15.41: Nico Dammers van City Wireless zegt in een reactie dat het "nog helemaal niet zeker is" dat het inloggen via Facebook op het gratis Wifi-netwerk ook in de toekomst zal gebeuren. "In de pilot hadden we die optie wel, zo'n 10 procent van de mensen deed dat ook. De rest logde in via de guest-optie."

De gegevens van de Facebookprofielen komen terecht bij de opdrachtgever van City Wireless, in dit geval de gemeente Utrecht, "en niet bij ons", zegt Dammers. Volgens hem moeten opdrachtgevers verder "alle privacyvoorwaarden in acht nemen". Het is volgens hem niet de bedoeling dat Utrechters na het inloggen met een FB-account direct allerlei marketing om de oren krijgen.

Update 15.50: Kop veranderd van 'verkoopt' naar 'koopt'.

Update 10 oktober 11.15: De gemeente Utrecht zegt ook in de toekomst "altijd een anonieme login" te willen aanbieden. Wel zegt een woordvoerster van de afdeling Economische Zaken dat "als een plein (bijvoorbeeld Neude, red.) daarnaast een Facebook-login wil, dat besproken kan worden." Volgens haar heeft tijdens de pilot "een kwart" van de mensen via Facebook ingelogd. Verder wijst ze erop dat in de aanbesteding van het WiFi-netwerk duidelijk aangegeven is dat er moet worden voldaan aan de bepalingen in de Telecomwet en de Wet bescherming persoonsgegevens.

Update 10 oktober 14.34: City Wireless heeft inmiddels zijn webpagina's flink veranderd, waardoor de citaten die in het bovenstaande artikel staan, niet meer of niet in zijn geheel zijn terug te vinden. Gelukkig hebben we de foto's nog.