Dat stelt adviesbureau Northwave, naar aanleiding van een onderzoek onder it-managers en -directeuren van 'vijftien tot twintig' gemeenten en zorginstellingen.

Als gemeente en zorginstellingen überhaupt beleid hebben, dan is de it-afdeling of een facilitair bedrijf daar verantwoordelijk voor, aldus Northwave. De ondervraagden geven evenwel aan dat wet- en regelgeving en interne procedures vrijwel nooit als prioriteit op de agenda staan.

Bijna alle managers en directeuren stellen per 1 januari 2007 níet te voldoen aan de dan geldende wetgeving, stelt Northwave. Opmerkelijk is dat zij dit zonder uitzondering 'acceptabel' achten.

Het gaat daarbij vooral om toepassing van de Wet Bescherming Persoonsgegevens (WBP) en de Wet Bevordering Integriteits Beoordelingen door het Openbaar Bestuur (BIBOB) licht Frank Dorst, directeur van Northwave toe.

Aan een gebrek aan kennis kan het in ieder geval niet liggen, stelt het adviesbureau: de ondervraagden beoordeelden hun kennis over relevante wet- en regelgeving gemiddeld met een 7.

Volgens Northwave zijn aanpassing van de administratieve organisatie en interne controlemogelijkheden juist bij de gemeente en zorg-instellingen belangrijk, omdat deze vaak midden in digitaliseringsprocessen zitten, bijvoorbeeld rondom digitale loketten of patiëntendossiers. Bron: Techworld