Charter kondigde onlangs een samenwerking aan met advertentiebureau NebuAd, waarbij de internetprovider gegevens over het surfgedrag van individuele internetgebruikers zou verschaffen. Deze gegevens zouden vervolgens kunnen worden gebruikt om gebruikers advertenties te bieden die zijn afgestemd op hun eerdere zoekopdrachten, waardoor deze uitingen beter aansluiten op de persoonlijke interesses.

Protesten

Direct na de bekendmaking van deze plannen, kwamen uit verschillende hoeken felle protesten tegen deze vorm van adverteren. Verschillende privacywaakhonden, maar ook vertegenwoordigers van de overheid hebben de plannen van Charter niet alleen ongewenst genoemd, maar ook in strijd met de wet. Parlementsleden Ed Markey en Joe Barton, schreven daarop een brief naar Neil Smit, ceo van Charter Communications, om hem te wijzen op de juridische problemen en verzochten de topman om de plannen uit te stellen.

Uitgesteld

Charter heeft nu bekend gemaakt het plan inderdaad in de ijskast te plaatsen, maar noemt de brief van de twee parlementsleden hierbij niet als voornaamste oorzaak: "Zoals bij de lancering van al onze nieuwe services en initiatieven, hebben we dit concept uitgeprobeerd op verschillende groepen mensen. Hieruit is gebleken dat veel breedbandconsumenten deze service zullen kunnen waarderen. Enkele van onze klanten hebben echter een aantal vragen gesteld over deze service, met daarbij suggesties voor een aantal verbeteringen. We zullen onze uiterste best doen om een advertentiedienst op te zetten die de internetervaring van onze klanten verbetert, en tegelijkertijd rekening houdt met de zorgen die zij hebben geuit."

Blij met beslissing

Hoewel de brief van Markey niet als aanleiding wordt genoemd, is het parlementslid blij met de beslissing van Charter: "Gezien de grote bedreiging die zou ontstaan voor de privacy bij het lanceren van een dergelijke advertentiedienst, ben ik blij om te horen dat de invoering van dit programma is uitgesteld. Ik zou andere bedrijven met dergelijke plannen dan ook willen verzoeken om eveneens te wachten tot de vraagtekens op het gebied van privacy kunnen worden weggehaald."

NebuAd omstreden

Nu online advertentiebestedingen steeds verder toenemen, duikt het privacyvraagstuk steeds vaker op. Advertentiebureau NebuAd lijkt daarbij niet bang om omstreden technieken toe te passen. Vorige week kwam het bedrijf nog in opspraak omdat het internetgebruikers zou bespieden door ongevraagd cookies op hun harde schijf te plaatsen.