Vanaf volgende week verschijnt de afmeldknop ('unsubscribe') bovenaan ontvangen marketingmails, naast de naam- en of e-maildres van de verstuurder. Hoewel het al langer verplicht is om ontvangers van nieuwsbrieven of mails met aanbiedingen een standaard mogelijkheid (vaak onderaan de e-mail) tot uitschrijven te geven, is dit volgens Google voor de massa niet duidelijk genoeg of werkt de aangeboden functionaliteit niet naar behoren.

Google wil daarnaast met de nieuwe knop voorkomen dat nieuwsbrieven ten onrechte tot de spamberichten worden gerekend. Wanneer te veel ontvangers een nieuwsbrief van een regulier bedrijven dit doen, kan dat op termijn verzendproblemen opleveren voor die commerciële partij.

Dit kan gebeuren wanneer gebruikers niet weten hoe zij zich moeten afmelden en vervolgens de e-mail dan maar als spambericht aanvinken, aldus Vijay Eranti, die bij Google verantwoordelijk is voor anti-spam, tegenover ITWorld.

Minder moeite

Hoewel handig voor de gebruiker kan het voor bedrijven minder goed uitpakken. In de nieuwe set-up is uitschrijven met één klik mogelijk, zonder Gmail te verlaten. Zo kunnen bedrijven ook geen extra informatie inwinnen over waarom iemand zich uitschrijft. Daarnaast zorgt de meer prominente plek van de unsubscribe-knop er natuurlijk ook voor dat het uitschrijven nog minder moeite kost.

De nieuwe knop in de header: