Een groeiend aantal bedrijven gebruikt Gmail via Google Apps inmiddels als de standaard e-mailoplossing voor het bedrijf. De nadelen daarvan werden afgelopen maandag pijnlijk duidelijk. Zo moesten verslaggevers van radio- en televisiestation APTI in Alaska hun informatie plotseling zonder e-mail vergaren, en zat Internet startup Kwiry uit San Francisco zonder e-mail tijdens een belangrijke persaankondiging, meldt PC World.

Slechte timing

Voor Davidoff Communications kwam de storing erg ongelukkig: slechts 24 uur eerder was de firma overgestapt op de e-mail dienst van Google via Google Apps. Systeembeheerder Mitch Wilkos van het bedrijf: "We zitten nog maar op de vierde dag van onze implementatie en gisteren zijn we helemaal over gegaan. Als Google Apps in mijn honkbalteam zat, zou ik ze definitief op de bank parkeren".

SaaS

Met Google Apps neemt Google het voortouw op het gebied van software-as-a-service (SaaS), een vorm van softwaredistributie die volgens velen hét businessmodel van de toekomst zal vormen. Omdat de aanbieders van deze services de applicaties op hun eigen servers draaien, hoeven bedrijven die er gebruik van maken, zich niet druk te maken over hardware en onderhoud van software.

Machteloos

Het nadeel is echter dat wanneer er iets mis gaat, zoals afgelopen week het geval was, alleen de aanbieder het probleem kan verhelpen. Wanneer bedrijven volledig vertrouwen op een service als Google Apps voor e-mail, staan systeembeheerders bij een storing machteloos.

Voor systeembeheerder John Proffitt van APTI, heeft de storing vragen doen rijzen bij de betrouwbaarheid van de dienst: "Voor mij was de storing enorm stressvol. Los van het feit dat ik zelf geen e-mail meer had, moest ik ook verantwoorden waarom anderen dat niet hadden. We moesten voortdurend testen om te zien of het systeem alweer in de lucht was. En het ergste was misschien nog wel de stress die werd veroorzaakt door de vraag of ik heb geblunderd door iedereen over te laten stappen op Google Apps. Dat is wat me het meest zorgen baarde: sta ik door Google nu te boek as een idioot?"

Minder tevreden

Proffitt maakte zelf negen maanden gebruik van Google Aps voordat hij besloot om het bedrijf over te laten stappen. De crash van afgelopen maandag heeft zijn tevredenheid teruggebracht van 90 procent naar 70 procent: "Dat ik ze nu 20 procent lager inschaal, komt door de angst voor herhaling, maar dan op grotere schaal, met meer schade. Zoiets is nog niet gebeurd, maar deze crash heeft aangetoond dat het op ieder moment kan gebeuren, zonder enige waarschuwing. En als dat gebeurt heb ik geen enkel middel waarmee ik de service weer kan laten draaien."

Ook positief

Toch is niet iedereen zo uit het veld geslagen door de storing. Carlos Leyva, managing shareholder bij Digital Business Law Group gelooft nog altijd heilig in Google en in het SaaS-model: "Niemand is er blij mee als er downtime optreedt, maar downtime is altijd en overal. Ik heb Exchange zo vaak down zien gaan en in dat soort gevallen ben je afhankelijk van je eigen IT-mensen om het probleem te verhelpen. Dat kan goed zijn, maar ook slecht. Ik heb liever dat het een probleem is van Google. Zij hebben een fantastisch team dat dit soort problemen kan oplossen. Het is hun reputatie die op het spel staat en ze zullen problemen daarom zo snel mogelijk verhelpen. Ik weet zeker dat de service steeds beter zal worden."

Veel snellere respons

Een andere positieveling is Thomas Harbinson, president van IDA International. Het bedrijf gebruikt Google Apps inmiddels een jaar voor 11 gebruikers, na daarvoor lange tijd Exchange gebruikt te hebben: "Als het een service was die op onze eigen systemen draaide die plat was gegaan, dan was onze responsetijd lang niet zo snel geweest, dan hadden we er veel langer uit gelegen."