AT&T introduceert de nu al omstreden nieuwe abonnementsvorm binnenkort in de Texaanse stad Austin. In de voorwaarden van de 70 dollar per maand kostende 300 Mbps verbinding, stelt de ISP dat de gebruiker zich vrijwillig moet laten monitoren. In ruil voor op maat gemaakte aanbiedingen en advertenties naar aanleiding van ingetoetste URL's en zoekopdrachten, is dit abonnement 29 dollar goedkoper dan een reguliere 300Mbps-verbinding bij AT&T. De afluisterdiensten noemt de ISP eufemistisch het ‘Internet Preferences Program’.

DPI behoort tot de mogelijkheden

De provider laat in reactie op vragen van GigaOM weten nog te onderzoeken welke methode voor het monitoren van gebruikersgedrag gebruikt wordt. Mocht het bedrijf besluiten om deep packet inspection (DPI) toe te passen, dan zou dit in strijd kunnen zijn met privacyregels en netneutraliteit. Adverteerders Phorm en NebuAd werden door toepassing van DPI eerder op de vingers getikt en in Nederland kreeg KPN problemen omdat DPI niet alleen inbreuk maakt op privacy, maar ook op de verbinding die de gebruiker met de content aangaat.

“We gebruiken op dit moment verschillende manieren om informatie over webbrowsing binnen te halen en we gaan kijken welke methoden we gaan gebruiken voor het Internet Preferences Program. Welke methode het ook wordt, we zullen geen informatie verzamelen van beveiligde verbindingen, zoals die gebruikt worden met internetbankieren of aankopen via een creditcard. Ook zullen we nooit je persoonlijke informatie doorverkopen aan derden”, laat het bedrijf in een reactie weten.

[index date=201312111835]AT&T heeft alles behalve brandschone reputatie[/index]

AT&T kwam in 2006 negatief in het nieuws rond afluisteren omdat bleek dat het de privacy van miljoenen klanten had geschaad door een 300TB grote database met gespreksgegevens van bellers met de inmiddels beruchte NSA te delen.