Dat kwam Google woensdag in een schikking met de Amerikaanse toezichthouder Federal Trade Commission (FTC) overeen. Google erkent misleidende tactieken te hebben gebruikt en privacybeloften te hebben geschonden bij de lancering van zijn sociale dienst Google Buzz begin 2010. Google handelde daarmee in strijd met FTC-regelgeving.

Het is voor het eerst dat de FCT een bedrijf verplicht een uitgebreid privacyprogramma in te voeren ter bescherming van consumenten. Google schond ook het Safe Harbor Framework, waarbij Amerikaanse bedrijven persoonsgegevens van de Europese Unie naar de VS sturen.

Excuses over Buzz

Google stelde bij de lancering van Buzz dat Gmail-gebruikers zelf konden kiezen of ze mee wilden doen met Buzz, maar opties om het sociale netwerk te weigeren of te verlaten werkten niet. De instellingen om persoonlijke gegevens te delen waren volgens de FTC bovendien te verwarrend.

Google's privacydirecteur Alma Whitten heeft excuses aangeboden voor de fouten tijdens lancering van Buzz. Onafhankelijke privacy-inspecteurs zullen de komende 20 jaar op basis van de schikking tussen de FTC en Google toezien op de privacybescherming bij de zoekgigant.