Afgelopen woensdag plaatste Google om 5 uur 's middags Amerikaanse tijd een bericht op het Google Apps ondersteuningsforum met de mededeling dat er een probleem was, waardoor GMail gebruikers niet konden inloggen.

Het bedrijf gaf aan te verwachten dat het probleem donderdag om 9 uur 's avonds (Amerikaanse tijd) zou zijn verholpen. Google liet niet weten wat precies het probleem was en waarom het zo lang moest duren om het te verhelpen.

De problemen hebben volgens het bedrijf alleen invloed gehad op een relatief kleine groep gebruikers.

Onbetrouwbaar

Onder de getroffen gebruikers bevindt zich een systeembeheerder die zich op het Google forum identificeert als Bill W: "Ik krijg telkens te horen dat het maar gaat om een kleine groep gebruikers. Maar dit is niet een tijdelijk probleem als het zo lang moet duren. Het is frustrerend dat dit niet sneller kan worden opgelost en nu moet ik opnieuw met mijn baas gaan praten en die is al woest. We zijn bezig met een zeer belangrijk project en misschien moeten we nu andere maatregelen nemen, want Google mail blijkt niet echt betrouwbaar. Als ik dat eerder had geweten, had ik een andere oplossing gezocht."

Een andere systeembeheerder, die zich de naam Techlinks aanmeet, is al niet veel positiever: "Deze storing heeft ons hard getroffen. We zitten al 24 uur zonder e-mail en ons bedrijf lijdt hier nu onder."

Onbetrouwbaar

Google Apps is een verzameling gehoste software en diensten van Google, bedoeld voor zakelijk gebruik. De Professional-editie van Google Apps kost 40 euro per gebruiker per jaar en biedt een 'beschikbaarheidsgarantie van 99,9 procent'.

In augustus van dit jaar trad er echter een storing op bij Gmail die niet alleen invloed had op reguliere GMail-gebruikers, maar ook betalende Google Apps Professional-gebruikers. Google beloofde hierna in de toekomst meer duidelijkheid te geven omtrent problemen: "We willen van Google Apps Professional een service maken waarop uw bedrijf kan vertrouwen. In de eerste helft van augustus hebben we dit niet goed genoeg gedaan."

Slechte beurt voor SaaS

De storingen bij Google zijn niet alleen funest omdat ze zo lang duren, maar vooral ook omdat Google Apps voor velen als het lichtend voorbeeld dient van software-as-a-service (SaaS). Uptimeproblemen ondermijnen danig het vertrouwen van de zakelijke wereld in SaaS.

Het grootste probleem is immers dat SaaS ontzettend handig is, maar wanneer het mis gaat, kunnen systeembeheerders weinig anders doen dan wachten tot het probleem verholpen is. Dit zorgt vaak voor meer stress dan wanneer de systeembeheerders zelf de problemen moeten oplossen.