In een wollige blogposting onderstreept Google's zoekbaas Marissa Mayer nu de toewijding aan de privacy van zijn bezoeker. "Vertrouwen staat aan de basis van alles wat we doen. We willen dat jullie bekend zijn met de integriteit en zorg die wij aan persoonlijke gegevens bieden, en dat jullie je daarbij op je gemak voelen."

Een groep Amerikaanse privacywaakhonden waaronder het Privacy Rights Clearing House, het World Privacy Forum, Consumer Action en de Electronic Frontier Foundation hadden in juni nog geklaagd over het ontbreken van een linkje op de voorpagina.

Google wees het verzoek destijds af. Als verdediging voerde de zoekgigant aan dat het privacybeleid ook toen al goed te vinden was.

Inzicht

Maar Google lijkt nu tot inzicht te zijn gekomen. "We hebben de link toegevoegd aan onze thuispagina en de pagina's met de zoekresultaten zodat informatie over onze privacy principes eenvoudiger te vinden is", schrijft Mayer.

De link staat naast de copyrightnotificatie en vervangt het woord Google zelf. Google zou het aantal woorden op de voorpagina namelijk tot een minimum willen beperken. Oprichters Larry Page en Sergey Brin stelden daarom als voorwaarde dat de link alleen mocht verschijnen als er een ander woord zou verdwijnen. De voorpagina telt daarom nog altijd 28 woorden.