De campagne wordt gevoerd met advertenties in Britse kranten, met folders, en reclameborden in het openbaar vervoer en op websites. Al die advertenties verwijzen naar Google's campagnewebsite waar het consumenten uitleg geeft over internet, online-ads, beveiliging, browsers en andere computerzaken. Daarbij ook concrete tips om veiliger te zijn op internet.

Nederland

Terwijl de beveiligingstips zelf universeel zijn, is de advertentiecampagne nu alleen Brits. Het is nog niet bekend of en wanneer Google deze actie naar Nederland brengt. “Daar hebben we nog geen besluit over genomen", reageert woordvoerder Mark Jansen van Google Nederland.

“Het is de eerste keer dat we een campagne op deze manier hebben opgezet. Maar als consumenten in het Verenigd Koninkrijk dit nuttig vinden, zullen we zeker bekijken of we dit ook in andere landen kunnen doen."

L33tsp34k, 06

De aangeboden tips lijken redelijk basaal, maar kunnen voor veel consumenten wel nuttig zijn. De vijf beveiligingsadviezen: kies een sterk wachtwoord, zoals een zin met daarin afkortingen en letters vervangen door cijfers. Antwoord nooit op verdachte e-mails door je persoonlijke of financiële informatie te geven en vul ook nooit je wachtwoord in op een site waarop je belendt via een schimmige mail.

Kijk of een site https gebruikt, zichtbaar aan het icoon van een hangslot, zodat het veilig is. Log altijd uit op websites en sluit je browser af. En gebruik tweetrapsverificatie voor accounts die dat bieden, zoals Google en Facebook, zodat je een extra beveiligingslaag hebt. Dat kan bijvoorbeeld een mobiel telefoonnummer zijn, naast de al gebruikte combinatie van gebruikersnaam en wachtwoord.

Google-diensten, Chrome

Daarnaast biedt de campagnesite van Google ook uitleg over cookies, internetadvertenties en Google's zoekresultaten. Ook is er aandacht voor de opslag van gebruikersgegevens door Google en hoe dat de diensten van die internetgigant “nuttiger maakt". Het bedrijf prijst ook veilig browsen aan, met Chrome of Firefox.

De internetgigant werkt voor de Good to Know-campagne samen met het Britse Citizens Advice Bureau (CAB), die de folder (pdf) voor deze campagne distribueert. Die liefdadigheidsorganisatie adviseert Google over de financiering van dit project, meldt de International Business Times.

Stappenplan vorig jaar

Deze publieksactie volgt op een eerder beveiligingsinitiatief van Google, waarbij het een stappenplan gaf. Daarbij ook de tip om wachtwoorden twee keer per jaar te wijzigen. Dat beveiligingsadvies van een jaar geleden is toen alleen online aangedragen. De Good to Know-campagnesite is er ook voor de Verenigde Staten, zonder samenwerking met een externe consumentenorganisatie.