Dat is een van de bepalingen in de schikking die Google heeft getroffen met 38 Amerikaanse staten die het bedrijf voor de rechter hadden gedacht vanwege het afluisteren van WiFi-netwerken van burgers. Dat afluisteren gebeurde “per ongeluk" en door een actie van een engineer tijdens de datavergaring voor Street View door Google.

Niet alleen werden toen door rondrijdende Google Street View-autootjes foto's gemaakt van de straten en hun omgeving, maar tevens werd WiFi-verkeer onderschept en opgeslagen. Wachtwoorden, e-mail en andere persoonlijke informatie kwamen zo in de handen van Google. Dat kwam het bedrijf op allerlei rechtszaken te staan in diverse landen.

Google moet privacy promoten

Afgelopen weekeinde kwam Google in de Verenigde Staten tot een schikking, waarbij vooral het luttele te betalen bedrag opviel: 7 miljoen dollar. Maar naar nu blijkt zitten er veel meer haken en ogen aan de schikking. Google heeft zich verplicht zowel binnen het bedrijf als daarbuiten actief privacy te promoten en dat vele jaren lang.

Google moet binnen zes maanden een privacyprogramma opzetten en in de komende tien jaar uitvoeren in de eigen organisatie waarbij werknemers die met privacyzaken te maken krijgen permanent worden bijgespijkerd. Zij krijgen daarmee een privacycertificatie. Daarnaast komt er een jaarlijks event, een privacyweek, voor werknemers en krijgen de juristen van Google trainingen over privacy in relatie tot nieuwe producten van het bedrijf.

Burgers helpen met versleutelen data

Maar opvallend is vooral de verplichting om burgers in de Verenigde Staten te wijzen op het instellen van de beveiliging op de WiFi-routers. Via die video op YouTube moet Google op begrijpelijke wijze uitleggen hoe mensen makkelijk hun data kunnen versleutelen op hun draadloze netwerk. Die video moet de komende twee jaar actief worden gepromoot in de belangrijkste media in de 38 staten waarmee de schikking is getroffen.

De overeenkomst is met veel applaus begroet in de Verenigde Staten, zo meldt de New York Times. Hoewel de organisatie Consumer Watchdog vindt dat het nu zo wordt dat de vos (Google) de kuikens (consumenten) gaat vertellen hoe zij hun kippenhok moeten beveiligen (tegen hemzelf), zijn andere organisaties positiever. Zo wordt nu een omslag in denken verwacht in de organisatie van Google en laat de schikking zien hoe de openbare aanklagers snelle positieve sprongen maken in hun oordeel over burgerprivacy.