Google presenteert vrijdag een voorstel voor een grensoverschrijdend privacybeleid dat moet worden opgesteld door overheden en technologiebedrijven, om de toenemende zorg over het gebruik van privacygevoelige informatie, weg te nemen.

Google's privacyadvocaat Peter Fleischer doet het voorstel tijdens een bijeenkomst van de Onderwijs, Wetenschap en Cultuurorganisatie van de VN in Straatsburg over het raakvlak van technologie en mensenrechten.

In de dertig minuten durende presentatie zal Fleischer betogen dat regelgevers, internationale organisaties en private ondernemingen de dialoog over privacykwesties moeten aangaan met als doel de vorming van een universele standaard. In Google's visie moet het beleid voortkomen uit zelfregulering door bedrijven, verbeterde en mogelijk nieuwe wetgeving, zo meldt een woordvoerder van het bedrijf. "We willen niet gaan voorschrijven wie wat moet doen en hoe die standaarden eruit moeten komen te zien omdat het een gezamenlijke afspraak moet zijn", aldus de zegsman.

APEC

Als voorbeelden voor goede privacyafspraken noemt Google onder andere de Asia-Pacific Economic Cooperation (APEC) die een uit negen punten bestaand privacyraamwerk opstelde voor landen die nog geen beleid hebben op dit gebied. Analisten, onder wie David Bradshaw van Ovum, bekritiseren het APEC-voorstel echter omdat het vaag zou zijn. Volgens Bradshow hebben APEC-leden het raamwerk dan ook slechts gedeeltelijk geïmplementeerd.

Volgens de analist zijn de huidige EU-regels al strenger dan de APEC-suggesties, wat al een indicatie kan zijn van de problemen die zich voordoen in de zoektocht naar een wereldwijde standaard. "Google kan niet verwachten dat de EU en de aangesloten landen de hogere privacynormen naar beneden bijstellen om deze in lijn te brengen met de APEC-standaard", aldus Bradshaw.

Google ligt zelf onder vuur vanwege de hoeveelheid data die het kan bemachtigen door zijn veelheid aan diensten. In juni kwam de zoekgigant nog een privacywerkgroep van de EU tegemoet, door de opslagtermijn van server-logbestanden in te korten tot 18 maanden. Ook de overname door Google van advertentiebedrijf Doubleclick leidt tot zorgen bij privacyvoorvechters. Verschillende consumentenorganisaties hebben de Europese Commissie inmiddels verzocht de gevolgen van de overname voor consumenten te onderzoeken.