De advertentiereus doet jaarlijks een boekje open over foute advertenties. Dat zijn ads voor bijvoorbeeld AdWords, AdSense en DoubleClick die besmet zijn met malware of reclame maken voor illegale producten of oplichterij. In 2014 ontmantelde Google meer dan 524 miljoen bad ads en blokkeerde het bedrijf ruim 214.000 adverteerders.

Meer en meer

Al blijft het dweilen met de kraan open. Vorig jaar ging het namelijk nog om ruim 350 miljoen foute advertenties. Een jaar daarvoor om circa 220 miljoen stuks. Het neerhalen heeft blijkbaar nog geen effect op het aantal pogingen. Geïnfecteerde advertenties blijven een zeer populair middel bij malwaremakers om bijvoorbeeld in één klap veel pc's te besmetten via populaire websites. De methodes daarbij worden volgens Google alleen maar geavanceerder.

Google benadrukt dat het slechts gaat om een kleine fractie van het totaal aantal advertenties op zijn platform. De zoekgigant haalde in 2014 ook 700.000 advertentiewebsites in 86 talen neer. "We hebben een team dat de klok rond werkt om gebruikers te beschermen", blogt het bedrijf.

Google's gifbeker

Dat verliep overigens in het verleden niet bepaald vlekkeloos. Tussen 2003 en 2009 toonde Google een gestage stroom van advertenties voor clandestiene webapotheken uit Canada. Uiteindelijk kocht het bedrijf voor 500 miljoen dollar vervolging af nadat aandeelhouders Google aanklaagden vanwege schending van de vertrouwensplicht door CEO Larry Page, die ervan af wist.