Het is bekend dat Google zeer gekant is tegen veel maatregelen die in allerlei anti-piraterijvoorstellen zijn opgenomen. De door Google indiende documenten waarin het bedrijf zich verantwoordt over het geld dat aan lobbywerk is uitgegeven, vermelden niet op welke argumenten Google de politici probeerde te beïnvloeden.

Overigens hebben de voorstanders van de anti-piraterijmaatregelen meer geld in Washington uitgegeven, zo blijkt uit dit overzichtje. In totaal worden er miljoenen uitgegeven aan politieke lobby rond piraterij. De platenmaatschappijen, verenigd in de RIAA, gaven alleen al in de lobby voor de Protect IP Act (PIPA) meer dan een miljoen dollar uit. De ict-industrie is een goede tweede met 390.000 dollar.

Muziekindustrie is grootlobbyist

De RIAA gaf in de lobby voor SOPA (Stop Online Piracy Act) iets meer dan een half miljoen dollar uit. De ict-industrie, verenigd in de Information Technology Industry Council, haalde 390.000 dollar uit de lobbykas. Ook hier staat Google derde met iets meer dan 312.000 dollar aan politieke investeringen.

In totaal werd er rond PIPA meer dan 5,5 miljoen dollar weggelobbied en aan het politieke circus rond SOPA ging meer dan 4 miljoen dollar op. Beide wetsvoorstellen die het onder meer mogelijk moesten maken om buitenlandse websites met downloadbare illegale content onbereikbaar te maken voor Amerikanen, zijn voorlopig in de ijskast gezet. Dat gebeurde na een storm van protest door burgers en internetbedrijven.