Google spendeert in de VS naar eigen zeggen tientallen miljoenen dollars aan een enorme reclamecampagne met tips voor betere security en privacy online. Daarnaast maakt het bedrijf op zijn 'Good to Know'-site inzichtelijk welke privacygevoelige data het opslaat en verwerkt en waarom.

Privacy voorloper

Opmerkelijk is dat Google ook offline breed uitpakt, met grote advertenties in kranten als de New York Times en USA Today, maar ook op talloze billboards in New York en Washington. Slechts een keer eerder zette Google dergelijke offline kanalen breed in, dat was ter promotie van zijn Chrome-browser.

De Good to Know-site ging in Groot-Brittannië al eerder online, nu volgt dus de brede reclamecampagne off- en online in de VS.

Het imago van Google op het gebied van privacy is dubbel. Aan de ene kant loopt het bedrijf voorop met nieuwe maatregelen om gevoelige data te beschermen, zoals versleuteld zoeken en tweefactor authenticatie bij het inloggen.

Blunders en kritiek

Maar als een van de grootste dataverzamelaars ter wereld roept het concern ook telkens kritiek over zich af, zeker als het bewust of onbewust de privacy schendt, zoals met de uitrol van Google Buzz en het jarenlang oogsten van payload data uit onbeveiligde wifi-netwerken door StreetView-auto's.

Critici zien het dan ook vooral als PR-propaganda, een poging van Google om zijn privacystraatje schoon te vegen. “Deze campagne moet worden genomineerd voor een soort fictieprijs," fulmineert Jeff Chester, directeur van het Center for Digital Democracy tegenover AP. “Als er cijfers zouden worden gegeven voor privacybescherming, zou Google een zware onvoldoende krijgen."

Een woordvoerder van Google Nederland weet nog niet of de Good to Know-campagne ook naar ons land komt.