Google is bezig om al het verkeer naar zijn zoekdomeinen te versleutelen, ongeacht herkomst of browser; voor alle gebruikers, ingelogd of niet. Dat bevestigt het concern tegenover SearchEngineLand.

Goed voor privacy, slecht voor webmasters

Versleutelen is goed voor de privacy van gebruikers, omdat het ‘afluisteren’ van verkeer door derden bijna niet meer mogelijk is. Maar het is slecht nieuws voor uitbaters van websites met veel verkeer vanaf Google. En het is ook slecht nieuws voor concurrerende analytics-diensten.

Google introduceerde versleuteld zoeken in 2010 en rolt het sindsdien stapsgewijs verder uit. In 2011 werd het default voor ingelogde gebruikers op Google.com, in 2012 werd het standaard in Firefox en Chrome. Momenteel wordt https dus standaard voor iedereen.

Reactie op PRISM en AdWords-push

Volgens zoekexpert Danny Sullivan van Search Engineland zijn er twee redenen om https nu helemaal uit te rollen. Ten eerste als tegenmaatregel na een reeks onthullingen dat de geheime dienst NSA op alle mogelijke manieren in IP-verkeerstromen snuffelt. Ten tweede, om meer websites naar de zoekadvertentiedienst AdWords te lokken.

Het probleem is namelijk dat door het wisselen van de https- naar de http-sessie de zogenaamde referrer verloren gaat. Hierin staat ook de zoekterm die gebruikers hebben ingetikt. Webmasters zien steeds vaker ‘not provided’ als zoekterm en tasten daardoor in het duister met welke motieven bezoekers via Google naar hun site komen. Daar was al eerder ophef over. Met de huidige uitrol gaat het echter heel hard en zal aan het eind van het jaar geen enkele zoekterm meer te zien zijn voor webmasters, blijkt uit onderzoek van ClickConsult.

Het percentage zoekwoorden dat niet meer 'zichtbaar' sinds maart 2012, met recent snelle stijging. Bron: ClickConsult.

AdWords niet versleuteld

De ‘oplossing’ van Google voor webmasters is minstens zo omstreden. Alleen AdWords biedt namelijk uitgebreide logs en analyse van zoektermen, omdat kliks vanaf die advertenties niet zijn versleuteld. Een tweede optie biedt Google via zijn Webmaster Tools, maar daar worden referrers alleen geaggregeerd en tijdelijk getoond.