Google scant mailtjes die worden verstuurd naar Gmail-gebruikers om advertenties te kunnen laten zien die overeenkomen met de inhoud van die mailtjes. Daarmee wordt mogelijk een Amerikaanse wet uit 1986 overtreden, de Electronic Communications Privacy Act.

De rechtszaak is aangespannen door Keith Dunbar uit Texas. In de aanklacht stelt hij dat Google verzuimt de de verzenders van emailberichten naar Gmail-accounts in te lichten over het scannen. Andere e-mailers die dit niet in de haak vinden kunnen zich bij de zaak van Dunbar voegen. Daarmee wordt getracht een zogeheten 'class action'-zaak te starten, een rechtszaak waar meerdere gedupeerden samen ten strijde gaan tegen een bedrijf.

Schadevergoeding

Dunbar wil een schadevergoeding van 100 dollar per dag voor elke overtreding of 10.000 dollar in totaal. Het grootste bedrag moet worden toegepast. Daarnaast moet Google de winst die het uit het matchen van inhoud met advertenties verkrijgt afstaan.

Google heeft volgens InformationWeek geen commentaar omdat het naar eigen zeggen nog geen formele aanklacht of dagvaarding heeft gehad. Wel geeft het aan dat het automatische scanning van emails uitvoert “in het gevecht tegen spam en virussen. We gebruiken dezelfde techniek om advertenties te laten zien om zo onze diensten gratis te houden”, zegt het bedrijf in een reactie per e-mail.

Scans allang bekend

Information Week meldt op gezag van een expert in internetrecht, professor Eric Goldman van de universiteit in Santa Clara, dat in 2004 al verschillende oproepen waren om onderzoek te doen naar dit gedrag van Google. Die oproer stierf een stille dood. Daarom verbaast de professor zich over de aanklacht.

InformationWeek haalt tevens Googles privacystatement aan, waarin staat dat Google de privacy van de e-mailverzenders niet schendt. Niemand leest de e-mails behalve de ontvanger en niemand ziet de getoonde advertenties anders dan de ontvanger, zo wordt uit het privacybeleid geciteerd.