Google's autonoom rijdende auto's zijn namelijk zo geprogrammeerd dat ze zich aanpassen aan omringende voertuigen wanneer deze te hard rijden. Daar zit uiteraard wel een limiet aan, van maximaal 10mph oftewel 16 km/u. Uit research van Google, dat momenteel zijn zelfrijdende auto's uitvoerig test, blijkt dat jezelf houden aan de snelheidslimiet soms gevaarlijker is.

Daarom accelereren de Google's auto's in dat geval, zo vertelt hoofd software-engineer Dmitri Dolgov aan Reuters. Veiligheid boven snelheidsboetes, zeg maar. Verder houdt de zelfrijdende auto zich keurig aan de maximaal toegestane snelheid.

"Duizenden en duizenden mensen komen jaarlijks om door auto-ongelukken", vertelt Dolgov over zijn primaire missie. "Dit kan daar verandering in brengen". Iets wat overigens volgens sommigen voor een tekort aan organen gaat zorgen.

Binnenkort in Nederland

Ook Nederland omarmt de zelfrijdende auto en wil internationaal voorop lopen. Het kabinet wil zo snel mogelijk proeven met zelfrijdende auto's in Nederland toestaan. Na de zomer worden de voorwaarden daarvan bekend gemaakt. "Het tijdperk van de zelfrijdende auto is aangebroken", sprak minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu afgelopen juni.