De stichting onderzocht 16 extensies voor Internet Explorer. Daaronder bevonden zich NeoPlanet, waarmee de browser een ander uiterlijk kan worden gegeven, de formulierenmanager Gator en de 'betaald-surfen-software' van AllAdvantage. Conclusie: ze presenteren zich als leuke, gratis dienst maar zijn nogal schimmig over het eigenlijke doel, het verzamelen van gegevens voor marketingdoeleinden. De software wordt gratis verspreid maar mensen moeten beseffen dat het geen liefdadigheid is, aldus Richard Smith, voorzitter van de Privacy Foundation. De privacyverklaringen van de diensten zijn regelmatig dermate complex dat de organisatie er niet in slaagde te achterhalen wat er nu eigenlijk gezegd wordt. Een van de voornaamste problemen is het doorspelen van informatie over surfgedrag naar derde partijen. Een voorbeeld is NeoPlanet. Via dit bedrijf kan de browser worden voorzien van een nieuw uiterlijk. NeoPlanet biedt onder meer browsers die als thema films hebben als The Flintstones, Austin Powers of The Nutty Professor. Daarvoor werkt het bedrijf samen met filmmaatschappij Universal. Die samenwerking houdt in dat Universal kan bijhouden welke amusementssites worden bezocht door internetters die zo'n browser hebben geïnstalleerd. Weliswaar worden er geen gegevens van individuele gebruikers opgeslagen, maar toch is dit volgens de Privacy Foundation een probleem. "Gebruikers wordt niet verteld wat er gebeurt", zo zegt David Martin, schrijver van het rapport en informaticaprofessor aan de University of Denver, tegen USA Today. "Dit soort software heeft de neiging zich voor te doen als een leuk speeltje", aldus Martin. "Geen enkel bedrijf neemt de moeite om gebruikers erop te wijzen dat zij een zakelijke overeenkomst aangaan: het bedrijf geeft software, de consument geeft toegang tot zijn surfgegevens." Volgens Martin is er een simpele oplossing. De bedrijven moeten een helderder privacyverklaring opstellen. Daarnaast lost het probleem gedeeltelijk zichzelf op. Veel bedrijven blijken geen geld te kunnen verdienen aan het verzamelen van internetgegevens voor marketingdoeleinden. Van de 16 bedrijven die de Privacy Foundation onderzocht zijn er inmiddels al drie over de kop gegaan. Privacy Foundation-directeur Smith verwacht dat dit het lot zal zijn van het merendeel van de bedrijven. "Maar een paar zullen er overblijven, en daarom blijft het een belangrijk onderwerp."