Dat zeggen vertegenwoordigers van KPN en XS4All tegen Webwereld. KPN verklaarde gisteravond rond half acht dat de storing, die sinds dinsdagochtend vroeg het netwerk van ATM-nodes van KPN teistert, 'voorbij' was. Maar in de loop van de avond bleken tienduizenden klanten van internet te verstoken te zijn.

Nog altijd zijn niet alle verbindingen hersteld. Simon Hania, technisch directeur van XS4All, vermoedt dat donderdagochtend nog zo'n 15.000 XS4All Only klanten offline waren. "Maar dat is een fluïde getal. Het schommelt. Klanten worden nu in plukken van drie- à vierduizend weer online gebracht."

Het systeem was gisteravond rond half acht stabiel, maar er werd te vroeg gejuicht toen er toch weer verschillende switches 'uitknalden'. Hania: "Men had niet lang genoeg gewacht om te kijken en vast te stellen of het hield."

Knipperlichtnetwerk

Vannacht pakte men het daarom nog voorzichtiger aan. "Op die plekken in het netwerk waar de instabiliteit zichtbaar is door uitval van een ATM-node, wordt de laatste versie van de software geïnstalleerd. Dat gebeurt buitengewoon behoedzaam, zodat je niet probleem op probleem krijgt", licht Hania toe.

Veel abonnees klaagden het afgelopen etmaal over een knipperlichtverbinding. Logisch verklaart Hania, omdat de herstelde switches naderhand nogmaals worden uit- en aangezet. "Één voor één, heel gecontroleerd, worden de interfaces weer aangezet. Dan kijken we of alles in de lucht blijft en stabiel is. Als alle interfaces van een switch weer aan zijn, dan wordt de hele switch nog één keer gereboot. Het netwerk moet zich namelijk als het ware intern herstellen. Door die laatste reboot heb je 'm zo schoon mogelijk. Dat is wat de engineers van de leverancier me vertellen."

Die engineers vormen een calamiteitenteam van KPN en technici van Alcatel-Lucent, dat de netwerkswitches aan KPN levert. Die zijn in allerijl ingevlogen uit Schotland of speuren in de logfiles van de systemen vanuit India, zo bevestigt een woordvoerster van KPN. Volgens haar is het netwerk 'nu echt stabiel' en kampt KPN alleen nog met 'naweeën' van de storing.

Eigen modem ook rebooten

Er is nóg een oorzaak waarom sommige klanten nog niet online zijn: zij moeten hun eigen routers of modems óók opnieuw opstarten, zo bevestigen beide providers. "Dit biedt in sommige gevallen uitkomst, zo is gebleken."

Hania verklaart dat als volgt: "Dergelijke apparatuur is er niet op gebouwd om de hele dag te proberen in te loggen. Daarvoor zijn ze niet gemaakt. Pakketjes schuiven, prima, maar de hele dag hameren, dan raken sommige van in de stress. Dan kan uit- en aanzetten helpen."

Routeringssoftware achilleshiel

Over de exacte oorzaak van de storing kunnen KPN of XS4All nog geen uitsluitsel geven. Maar het is, voor zover Hania kan nagaan, wel de grootste netwerkstoring ooit in Nederland. En het is bovendien een zorgwekkend voorbeeld van de kwetsbaarheid van netwerksystemen voor problemen met domino-effecten.

Deze kwetsbaarheid is niet te ondervangen met extra back-up apparatuur die bij een storing de taken van een uitgevallen apparaat overneemt. Hania: "De grap is, het netwerk is compleet redundant, op hardwareniveau. Maar de achilleshiel is dat al die hardware op dezelfde software draait."