Het Duitse mediaBeam kwam vorige week in de publiciteit met zijn AdKey. Met het programma hoopte mediaBeam een antwoord te hebben op het toenemend gebruik van filtersoftware die advertenties tegenhouden. Dergelijke software vormt een bedreiging voor mediaBeam, dat een site voor unified messaging, DirectBox, volledig uit advertenties financiert. De AdKey detecteert of een bezoeker een bannerfilter als AdKiller of AdSubtract heeft geïnstalleerd. De bezoeker wordt vervolgens verzocht deze software uit te schakelen of te betalen voor een advertentievrije versie van DirectBox. Maar een 25-jarige Duitse hacker claimt het filter tegen bannerfilters al gekraakt te hebben. De hacker beschouwde het kraken van de AdKey als een `sportieve uitdaging', waarbij hij naar eigen zeggen werd aangemoedigd door `de slechte, ineffectieve en bijna amateuristische html-codering op directbox.com, een persoonlijke weerzin tegen opgedrongen reclame en de overtuiging dat mediaBeam niet in staat is de revolutionaire software te maken die zij claimen te hebben ontwikkeld'. Enkele uren onderzoek zouden voldoende zijn geweest om de software te kraken. De man zegt zelf overigens geen hacker te zijn, maar slechts kennis te hebben van html. Door het algoritme van AdKey te omzeilen kon de man, met gebruik van het Webwasher-reclamefilter, een advertentievrije versie van DirectBox bekijken. De makers van AdKey zijn niet onder de indruk van de kraak. Versie 2.0 is al af, zo zegt Jochem Meyers van mediaBeam, en daarmee werkt de truc niet. De gekraakte versie van de software was volgens Meyers slechts een betaversie. "Dit is nog slechts een eenvoudige versie. Onze uiteindelijke versie zal heel anders werken", aldus Meyers. Volgens Meyers is de situatie te vergelijken met computervirussen, waarbij de antivirusbedrijven ook voortdurend hun software aanpassen om de nieuwste virussen tegen te houden.