Het leidt jaarlijks tot grote ergernis en vooral veel teleurstellingen: de online ticketverkoop van het immens populaire festival Burning Man in de Black Rock Desert in de Amerikaanse staat Nevada. Dat was dit jaar niet anders, door de introductie van (alweer) een nieuw ticketsysteem door Ticketfly, dat samenwerkt met Burning Man. Velen moesten ook dit jaar heel lang wachten of bleven met lege handen achter.

Voor sommigen reden om de rij van 80.000 wachtenden met een truc te omzeilen. Wat bleek: Javascript op de bewuste bestelpagina gaf ruimte om jezelf precies bij de opening van de verkoop in één klap vooraan in de rij te zetten. "Ongeveer 200 mensen hebben een technische 'backdoor' gecreëerd bij de verkoop en stonden zo ineens vooraan", blogt de festivalorganisatie, zonder meer details bekend te maken.

Per ongeluk?

Op Reddit en Twitter is volop gespeculeerd hoe de digitale rij precies is omzeild. Sommige beweren dat het bij hen per ongeluk ging, anderen juist weer doelbewust. Software-ontwikkelaar Michael Vacirca beweert tegenover Wired dat zij code hebben achtergelaten op de pagina en zo vroegtijdig de url voor de verkooppagina hebben gegenereerd.

Feit is dat het ticketsysteem door brakke softwarecode niet waterdicht bleek, wat als een blunder van de organisatie gezien mag worden. Zij beweren echter alle voorkruipers te hebben achterhaald en hun tickets in augustus opnieuw te verkopen. "Natuurlijk worden er stappen ondernomen om te voorkomen dat dit opnieuw gebeurt bij de toekomstige verkoop."

Het omzeilen leverde in ieder geval deze geweldige tweet op: