Het Ministerie van Infrastructuur en Milieu kondigde vorige week de invoering van de kentekencard aan. Een plastic pas die de bestaande kentekenbewijzen deel 1A, 1B en 2 (overschrijvingsbewijs) vervangt en is voorzien van een chip met bijbehorende pincode.

Voertuigdiefstal

“De kentekencard is gemakkelijk in gebruik, gaat langer mee en is lastiger na te maken. Daarmee helpt de kentekencard voertuigdiefstal terug te dringen", kondigt minister Schultz van Haegen aan.

Met dat laatste is Werner Postma (woordvoerder Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit) het oneens. “Het wordt juist eenvoudiger om bijvoorbeeld een huurauto in het buitenland over te schrijven. Met de pas als eendelig document heb je het complete kentekenbewijs in handen en verdwijnt het beschermende overschrijvingsbewijs", meldt hij Webwereld.

Uitvoerverklaring

De RDW ontkent dit. “Wie een auto wil kunnen inschrijven in het buitenland moet eerst langs de RDW voor een uitvoerverklaring", stelt persvoorlichter Hans van Geenhuizen. Een buitenlandse RDW controleert deze verklaring en ziet volgens hem zo of het voertuig is vrijgegeven en niet als gestolen is geregistreerd.

Dat blijkt in de praktijk anders, meent Postma. “Het is nergens wettelijk bepaald dat buitenlandse RDW's deze uitvoerverklaring moeten checken. Buitenlandse RDW's kijken nu simpelweg of bij inschrijving de kentekendocumenten aanwezig zijn", vertelt hij. Het overhandigen van de nieuwe pas zou volgens hem dus volstaan.

Beveiligingssleutel

“Op dit moment weten de meeste buitenlandse RDW's dat er drie documenten horen bij de inschrijving van een Nederlandse auto (1A, 1B en 2). Het deel 2 is onze beveiligingssleutel en die wordt nu vervangen door een pincode. Het is onduidelijk hoe buitenlandse RDW's hiermee moeten omgaan." Hij ziet de Franse RDW bijvoorbeeld nog geen uitleesapparatuur invoeren die de Nederlandse plastic kaart scant en de pincode controleert.

Hij pleit voor Europese regelgeving waarin alle Europese RDW's zijn aangesloten op een centrale database. Sommige landen zijn volgens hem nu al aangesloten op een Europees peer-to-peersysteem, genaamd Eucaris. Het raadplegen van elkaars database is geen Europese verplichting en zou dat volgens hem wel moeten zijn. De laatste Europese regelgeving dateert uit 1999 en moet volgens hem nodig worden herzien.

Fraudebestendig

De stichting ziet de overstap van papier naar plastic kaart wel als verbetering. “Papieren zijn nu eenmaal eenvoudiger te vervalsen. Je kunt op Internet nu al blanco kentekenbewijzen kopen," vertelt hij. Er zitten volgens hem alleen haken en ogen aan het voorgestelde systeem in combinatie met een gebrek aan Europese richtlijnen. “We hebben nog een dik jaar. Hopelijk wordt het in die tijd op Europees niveau geregeld."

De overheid voert de pas in vanaf 2013 en verwacht in 2018 een volledige landelijke overgang. De RDW kan nog niet aangeven wat voor soort chip gebruikt zal worden. “Het wordt in ieder geval een contactchip waarop voertuig- en eigenaargegevens komen te staan. Op de kaart zelf staan de gegevens daarnaast ook gedrukt", meldt Van Geenhuizen aan Webwereld. De aanbestedingsprocedure voor de productie van de kaart start binnenkort.