Het aantal malwarebesmettingen via zogeheten adservers neemt schrikbarend toe en niemand neemt zijn verantwoordelijkheid. Daarom moet die verantwoordelijkheid maar worden opgelegd aan de advertentie-industrie, vinden Amerikaanse politici en ambtenaren.

Consumenten zijn weerloos

Consumenten zijn weerloos tegen malware die zich verspreidt via advertenties op websites, zegt de senaatscommissie voor Homeland Security in de Verenigde Staten. Dergelijke malware verstopt zich in advertenties die door geautomatiseerde systemen vaak zonder enige tussenkomst van mensen zich kan verspreiden via websites die zich hebben aangesloten bij een advertentienetwerk.

In het verleden deden dergelijke besmettingen zich voor via de advertentiesystemen die gebruikt worden door Nu.nl, Telegraaf, Financieel Dagblad, Weeronline.nl en de krantenportalen van Wegener. Het ging in de meeste gevallen om besmettingen via de adserver OpenX.

Niemand neemt verantwoordelijkheid

Door de toenemende complexiteit van advertentiesystemen kan elke participant erin zijn verantwoordelijkheid proberen af te schuiven, zo contateert de commissie in een rapport over de aanvallen op burgers via besmette advertenties. Advertenties gaan gemiddeld door vijf of zes systemen van tussenpersonen De advertentie-industrie is blijkbaar niet bij machte zichzelf daarin een beleid op te leggen. Dat moet nu wel echt gebeuren, vinden de Amerikanen.

Dus moeten de advertentienetwerken momenten in hun systemen bouwen waarmee netwerkbeheerders of site-eigenaren kunnen nagaan of advertenties malwarecode bevatten, en deze dan vervolgens eruit filteren. Doen de netwerken dat niet zelf, dan worden er strengere wetten gemaakt, zo dreigen de senatoren in een hoorzitting.