Het aantal phishing-aanvallen is de afgelopen twaalf maanden relatief constant gebleven. Wel zijn er veel nieuwe phishing-technieken opgedoken. Mogelijk komt dat doordat werknemers zich meer bewust zijn van de risico's, stelt Websense op basis van een jaarlijks terugkerend onderzoek, uitgevoerd door Harris Interactive.

81 Procent van de bedrijven zegt het laatste jaar te maken te hebben gehad met een phishing-aanval via e-mail of instant messaging. Vorig jaar was dit nog 82 procent. Van de bedrijven die werden aangevallen, geeft bijna de helft (47 procent) toe dat medewerkers op een url naar een phising-site hebben geklikt.

Maar er gloort hoop aan de horizon: ongeveer de helft (49 procent) van de medewerkers zou inmiddels van phishing hebben gehoord, vergeleken met slechts 33 procent vorig jaar. "Mogelijk zijn medewerkers zich meer bewust van phishing door de toegenomen media-aandacht", veronderstelt Websense.

Uit het onderzoek van Harris Interactive blijkt verder dat een groter aantal bedrijven getroffen wordt door hacking-tools en keyloggers (17 procent nu, tegenover 12 procent vorig jaar).

Ook bots maken meer slachtoffers dan vorig jaar. Voor veel bedrijven zijn bots een relatief nieuwe bedreiging. Ongeveer 14 procent van de bedrijven zegt zijn netwerk niet af te scannen op bot-verkeer. Bron: Techworld