Dat blijkt op een melding op de site van de bank. "Als gevolg van verstoring van de koeling van het datacenter is Online Bankieren niet beschikbaar. Herstelwerkzaamheden zijn nog altijd in volle gang. De huidige prognose is dat Online Bankieren in de loop van de middag weer beschikbaar is", meldt de bank.

De bank bevestigt tegenover Webwereld dat de gegevensopslag in het datacenter door oververhitting is verstoord. De storing is al sinds dit weekend gaande en de bank hoopt de problemen in de loop van deze middag te hebben opgelost.

Defecte onderdelen

Volgens de bank heeft de oververhitting ook tot gevolg dat betaalopdrachten niet meer per telefoon uitgevoerd kunnen worden. Dit komt doordat de medewerkers van Van Lanschot de telefonische opdrachten moeten invoeren in hetzelfde defecte systeem. Het probleem met de koeling zou inmiddels wel zijn opgelost doordat defecte onderdelen zijn vervangen. Omdat de bank nog een achterstand heeft te verwerken duurt het nog tot in de loop van de middag totdat het systeem weer werkt.

Volgens de woordvoerder van Van Lanschot moest na het vervangen van de hardware alles opnieuw worden gesynchrioniseerd en moest de backup terug worden gezet. Vervolgens moesten de batches betalingsopdrachten die in de rij stonden worden weggewerkt voordat het systeem nieuwe opdrachten kan verwerken.

Service Level Agreement

Van Lanschot zegt de situatie "erg vervelend" te vinden. In hostingcontracten van zulke kritieke diensten als internetbankieren wordt meestal een Service Level Agreement (SLA) met een uptime van 99,9 procent bedongen. Hoe dit bij Van Lanschot in elkaar steekt weet de zegsman niet precies, maar de bank is niet direct op zoek naar een nieuwe hoster. "Eerst moet er duidelijk worden wie er precies verantwoordelijk is", aldus de woordvoerder.

De bank heeft volgens het Financieele Dagblad het beheer van zijn datacentrum uitbesteed aan IBM.

Volgens Van Lanschot waren het alleen de particulieren die directe hinder ondervonden van de storing. Dit wordt tegengesproken door sommige zakelijke klanten wiens betalingsverkeer ook afgesloten is. "We hebben een noodprocedure voor het invoeren van effectenorders", legt de zegsman uit. "Grootzakelijke klanten kunnen ook terecht bij Equens, de afhandelaar van betalingsverkeer."

Update 15.51 uur: Commentaar Van Lanschot toegevoegd.

Update woensdag 9:09 uur IBM is de hoster van Van Lanschot