Opnieuw DDoS-problemen in Nederland. Een gerichte aanval op hostingprovider FXW, onderdeel van Flexwebhosting, heeft sinds zaterdagavond 450 webwinkels af en aan offline gehouden. De webshops nemen hun diensten af van Shoptrader, dat hier indirect veel last van heeft gehad. Uiteindelijk is de aangevallen server opgesplitst en zijn alle webwinkel weer bereikbaar. Hoster FXW heeft de laatste tijd meer last gehad van flinke aanvallen, meldt FXW-manager Jeroen Bouten aan Webwereld.

Lees ook:

Wat is een DDoS? Hostnet geveld door urenlange DDoS-aanval DDoS-aanvallen leggen Nederlandse hostingproviders plat

"De problemen zijn zaterdag begonnen, toen we een hele grote DDoS detecteerden op het inkomende verkeer. We hebben dit zo goed mogelijk afgevangen, wat aardig goed is gelukt. De meesten hebben niets gemerkt van de ontstane packet loss, die de server tot driemaal toe wat trager heeft gemaakt", legt Bouten uit.

Ruim een dag offline

De meeste problemen ontstonden echter bij de aangevallen Shoptrader-server. Op die specifieke server draaiden de 450 webwinkels. Deze is inmiddels overgezet naar een ander IP en daarbij opgesplitst in 3 verschillende servers. Shoptrader-eigenaar Erwin Vaneveld baalt stevig van de schade en onrust onder klanten op het Facebook-account van zijn bedrijf. Een webwinkel-eigenaar laat Webwereld weten dat hij soms uren en eenmaal zelfs ruim een dag onbereikbaar is geweest.

"Wij hebben indirect veel last gehad van de DDoS-aanval op onze hoster FXW. Natuurlijk controleren wij onze klanten en wat zij aanbieden. Maar wanneer je meer dan duizend directe verzoeken krijgt op je hoofdserver, dan is het een ander verhaal. Waar zo'n specifieke aanval vandaan komt? Dat blijft puur giswerk", antwoordt Vaneveld.

Gisteravond is de situatie opgelost. Webwinkel-eigenaren die hun eigen domein beheren hebben daarbij nieuwe IP-adressen gekregen. Shoptrader maakte gisteravond laat bekend dat het klaar is met het omzetten van de users op het nieuwe domein.

Frustraties

Wat overblijft is de frustratie bij alle partijen. FXW voor het niet kunnen leveren van hun diensten, Shoptrader voor de geleden imagoschade en de webwinkels voor de misgelopen klanten en onbereikbaarheid. Zij klagen over de communicatie van hun hostingproviders.

Shoptrader wijst daarbij naar de afhankelijkheid van de informatie die het krijgt van FXW. De hoster zelf wijst naar zijn storingspagina en de technische complexiteit van de aanval. "Een dergelijk grote aanval op één server kun je simpelweg niet afvangen", zegt Bouten hierover. Zo kent ook deze DDoS-aanval alleen maar verliezers.