Het gaat om adressen waarvan Microsoft het vermoeden heeft dat die misbruikt worden door spammers. Daarmee wijst de Hotmail-aanbieder niet met beschuldigende vinger naar gebruikers zelf; hun accounts zijn waarschijnlijk gehackt, stelt Microsoft.

Login-storing

Microsoft Nederland heeft de aankondiging van deze blokkadecampagne gisteren aan Webwereld gemaild, net voordat het publiek bekend werd gemaakt. Dat deed de softwarereus in reactie op vragen van Webwereld over de aanhoudende login-problemen voor Hotmail-gebruikers.

De anti-spammersactie is deze week begonnen. “Het gaat hierbij niet om het wegvallen van de dienstverlening, maar om een veiligheidsactie om de gebruikers de veiligheid en confidentialiteit van hun e-mailaccount te garanderen”, meldt Microsoft in de blogpost waarin het de actie onthult.

‘Mailpiraterij’

“Tijdens de laatste twee jaren werd er bij online diensten een toename van piraterij waargenomen. Bij piraterij dringt iemand op illegale wijze de mailbox van een gebruiker binnen en gebruikt diens e-mailadres met kwaadwillende bedoelingen”, legt Microsoft de al lopende actie uit.

“Een kenmerkend voorbeeld is dat spammers een aantal e-mailboxen kraken en de contacten daaruit gebruiken om persoonlijke gegevens van de geadresseerde te verkrijgen. In dit soort gevallen kan deze techniek succes hebben, aangezien de geadresseerde de verzender denkt te kennen. Niet alleen Hotmail is het doelwit van deze spammers: alle diensten die e-mail aanbieden en ook de populaire sociale netwerken kennen het probleem.”

Al weken, andere foutmelding

De adresblokkering voor vermeende spammers, of door spammers gekaapte accounts, verklaart wel sommige inlogproblemen voor gebruikers, maar niet alle. Het is waarschijnlijk van toepassing op gebruikers die de melding krijgen dat ze te vaak proberen in te loggen of met de verkeerde gegevens. Klachten daarover zijn te vinden op Microsofts fora en zijn ook gemeld door Webwereld-lezers.

Maar andere Hotmail-gebruikers klagen dat zij de foutmelding krijgen dat er onderhoud wordt gepleegd aan de service. Diezelfde melding duikt bij veel gebruikers op en is ook de boodschap geweest bij het begin van de aanhoudende inlogstoring. Het is wel mogelijk dat er sprake is van terugkerende problemen en niet van één langdurige euvel.

‘Gebruikers gewaarschuwd’

In de blogpost over de anti-spammersactie stelt Microsoft dat het de eigenaars van vermoedelijk ‘geïnfecteerde’ Hotmail-accounts waarschuwt. “Op die manier kunnen zij opnieuw de volledige controle krijgen over hun inbox en verdere piraterij voorkomen.” De vele klachten op de Windows Live-forums (waar Hotmail en login-dienst Windows Live ID onder vallen) doen vermoeden dat de communicatie niet goed gaat.

Volgens Microsoft verloopt het hele proces (van adresblokkering en toewijzing aan de eigenlijke gebruiker) “in samenwerking met de oorspronkelijke eigenaars van de mailadressen, die worden gevraagd om met antwoorden op enkele vragen te bewijzen dat zij de oorspronkelijke eigenaars zijn van hun mailadres.” Daarbij dienen gebruikers hun wachtwoord opnieuw in te stellen. Ook biedt Microsoft tips om accounts beter te beschermen.

Klachtenstroom

Voor verdere vragen verwijst de blogposting naar het forum voor Windows Live. Dat is een tussenportaal naar de fora voor Hotmail, waar de klachtenstroom van weken terug tot aan vandaag terug is te vinden. Daarnaast zijn er nog de fora voor Windows Live ID, de onderliggende identiteits- en inlogdienst voor Microsofts clouddiensten.

Een enkele Webwereld-lezer meldt dan dat de problemen ook andere online-diensten van het bedrijf raken. Zo zou de inlog op de chat-client Live Messenger (MSN) geregeld weigeren. Vragen aan Microsoft over de impact op diensten naast Hotmail zijn nog niet beantwoord.