De site van de op 7 april begonnen opslagdienst van Hewlett-Packard (HP) lijkt te werken, maar klanten kunnen geen gebruik van de opslagdienst maken.

Technisch probleem

De tijdelijke opschorting van Upline schijnt te maken te hebben met technische problemen met slechts één gebruikersaccount. Volgens HP-woordvoerster Sheila Watson wordt er hard gewerkt aan een oplossing en zal de dienst nog deze week weer functioneren. "We hebben Upline tijdelijk gesloten om een schijnbaar geïsoleerd technisch probleem te onderzoeken", aldus Watson.

Hoeveel gebruikers last ondervinden van de storing, wilde de woordvoerster niet kwijt. Wel zullen hun bestanden ongeschonden blijven, beloofde Watson.

Schadevergoeding

Online opslag- en backupdiensten lijken een gat in de markt te zijn. Behalve talloze starters als Iron Mountain, Arsenal Digital, Seagate's EVault, Asigra, AmeriVault, Storage Elements en Bitleap zijn giganten als Google, Amazon, EMC en IBM ermee bezig.

HP begon met Upline na de recente aankoop van Opelin, een online opslagbedrijf. De dienst kost voor particulieren en bedrijven 5 tot 9 dollar per maand voor onbeperkte online opslag. Vorige week bracht HP de gebruikers op de hoogte van de storing. Amerikaanse klanten kregen een schadevergoeding aangeboden.

'Erbarmelijk uitgevoerd'

Gebruikers hebben intussen problemen gemeld met het uploaden en synchroniseren via de clientsoftware van Upline. Blogger Derek Pegritz noemt Upline een "goed idee dat erbarmelijk is uitgevoerd". Volgens hem "verdwijnt" de clientsoftware af en toe zelfs helemaal, zonder te crashen.

Daarnaast is er twijfel gerezen over de veiligheid van de Upline-software. Eén klant bericht op TechCrunch dat hij plotseling was ingelogd op andermans account. Hij vraagt zich af of datzelfde met zijn eigen account en data zou kunnen gebeuren.