Aanleiding voor de vragen was een incident met een gestolen handtas, waarbij de manager een baliemedewerker vroeg de beelden van de bewakingscamera's te gaan analyseren in de hoop informatie over de dader te achterhalen.

Bij navraag werd al snel duidelijk dat er een forse hoeveelheid cameramateriaal beschikbaar was. "We hebben een grote harde schijf daar past een jaar aan beelden op of meer", zegt de manager die tijdens het incident dienst had.

Dit zou in overtreding met de wet zijn, omdat de wetgever in artikel 38 van de Wet Bescherming Persoonsgegevens een maximale termijn van 24 uur toestaat. Wie niet strafbaar wil zijn en een uitzonderingspositie nodig heeft is verplicht de opslag van de beelden te melden bij het College Bescherming Persoonsgegevens.

Procedures wel legaal

Na het stellen van vragen aan de keten Accor, waar Ibis Hotels onder vallen, reageerde het bedrijf met een uitleg van de interne procedures. "Binnen de Accor Hotels zijn zeer strikte procedures opgesteld met betrekking tot het bewaren van gegevens die privacygevoelig zijn", schrijft Remco Groenhuyzen, operationeel directeur van Ibis, Etap en Formule 1. "Alle privacygevoelige gegevens dienen na 24 uur, conform de wettelijke instructies, vernietigd te worden."

Ook blijkt het kijken naar de beelden voorbehouden te zijn aan dedirecteur, de adjunct-directeur en het hoofd van de technische dienst. Groenhuyzen stelt ook dat de politie alleen toegang krijgt als zij binnen 24 uur komen en de nodige wettelijke documentatie kunnen overleggen.

Gedrag aanpassen

De hotelketen ging verder dan het beantwoorden van vragen alleen. "Zoals

u zult begrijpen hebben wij intern overleg gehad met de betrokken directeur waarom deze procedure in Ibis Amsterdam Westcorner niet werd gerespecteerd maar ik verzeker u dat dit nu wel het geval is", meldt Groenhuyzen.

Ondanks dat deze stap duidelijk de puntjes rond privacy op de 'i' lijkt te zetten is het hotel nog niet helemaal klaar. De aanmeldingsformulieren van gasten met daarop ook adressen en soms betalingsgegevens blijven op de balie liggen. Behalve dat de formulieren leesbaar zijn, moet personeel soms de balie verlaten om een vraag te stellen of een klant te helpen.