Beveiligingsanalisten waarschuwden deze week dat fraudeurs spamberichten zouden sturen om informatie van Icesave-spaarders te kapen.

Het Britse Financial Services Compensation Scheme (FSCS), had namelijk aangekondigd een mail te versturen met daarin uitleg hoe gedupeerde internetklanten van de omgevallen Landsbanki hun geld konden terugkrijgen.

Te scherpe spamfilter

Als reactie op de scamwaarschuwing besloot Google's maildienst Postini, goed te letten op mails met Icesave als onderwerp. Maar dat deed het bedrijf iets te grondig.

Zodoende kwamen ook de echte mails van het FSCS niet meer door het spamfilter heen, zo meldt The Guardian. Tot nu toe zijn alle mails, ook officieel, die binnenkwamen via Google's mailservices, in de spamfolder van klanten beland.

Icesave hengelaars

De gedachte dat cybercriminelen mogelijk een bedreiging kunnen vormen voor Icesave klanten is zeer reëel. Immers de perikelen rondom de IJslandse bank gingen verder dan alleen het met kraters gevulde eiland en de berichtgeving erover was aanzienlijk. De cybercriminelen zouden bijvoorbeeld de nepberichten kunnen voorzien van een link die naar een nagemaakte website doorverwijst die als twee druppels water op de echte site van Icesave lijkt. Daar zouden de fraudeurs mogelijk gevoelige informatie kunnen achterhalen.

Het FSCS kondigde dinsdag aan dat het mails zou gaan versturen naar Icesave-klanten. Zo rond de 200.000 mails zouden de deur uitgaan. De eerste bevatte informatie hoe klanten hun geld kunnen terug krijgen. Een tweede mail, die over een paar weken verstuurd gaat worden vraagt klanten om een procedure te volgen waardoor ze hun geld vergoed krijgen.

Papier

Het FSCS stelt klanten ook in staat zelf een papieren formulier in te vullen om een aanvraag te doen om hun geld vergoed te krijgen. Het Financial Services Compensation Scheme benadrukte ook dat klanten zorgvuldig moeten omgaan met hun financiële gegevens.