Dit blijkt uit een deze week gepubliceerd rapport van onderzoeksbureau IDC, dat 150 mensen ondervroeg met posities variërend van secretaresse tot manager. Bovendien blijkt dat meer dan de helft van degenen die verantwoordelijk zijn voor het installeren van antivirus-updates hier langer dan een maand mee wachten. In mei vorig jaar zorgde het I Love You-virus wereldwijd voor een grote chaos. Door het openen van het attachment raakten pc's geïnfecteerd en werd het virus doorgestuurd naar de contactpersonen in het adresboek van de besmette computer. De schade wordt geraamd om 10 miljard dollar. Maar blijkbaar is de les snel vergeten. Mailtjes met de titel I Love You doen volgens IDC niet gelijk de delete-knop beroeren. Volgens kenners betekent Valentijnsdag (14 februari) een extra groot risico omdat internetters dan extra vatbaar zijn voor ongebruikelijke mailtjes. IDC onderzocht ook mailtjes met andere titels. Op elke willekeurige dag in het jaar wordt mail met als titel Great Joke in 54 procent van de gevallen geopend mits deze afkomstig is van een bekende. Look at This wordt door 50 procent van de onderzochte groep zonder restricties geopend, gevolgd door Message (46 procent), No Title (40 procent) en Special Offer (39 procent).