De uitvoerige test komt van de New America Foundation's Open Technology Institute, dat een project heeft uitgevoerd onder de naam Ranking Digital Rights (RDR). Een zeer uitvoerig onderzoek naar hoe bedrijven met je data omgaan, met je communicatie en wat de implicaties daarvan zijn.

Zo wordt er bijvoorbeeld gekeken naar wat juridische consequenties zijn van het versturen van informatie via Twitter, Google of Facebook. Aan welke wettelijke verplichtingen zitten dergelijke bedrijven vast en waaraan moeten ze aan de andere kant voldoen aan de universele rechten van de mens. Wat heeft wanneer voorrang op juridisch gebied en hoe hebben de bedrijven dat ingebed in hun eigen beleid?

Alle bedrijven falen voor privacytest

Het resultaat is treurig. Op de eigen site geeft het Open Technology Institute al een goed overzicht van hoe de bedrijven scoren en dat is al niet mis. Maar bij The Guardian kan je ook nog eens interactief alle resultaten op een rijtje krijgen op elk onderdeel van het privacyvraagstuk die je maar kan bedenken. Daarbij tevens een interview met initiatiefneemster Rebecca MacKinnon. "Als dit een examen was, is geen enkel bedrijf geslaagd", zegt ze.

We raden iedereen aan die interactieve tabellen te proberen, en schrik niet van de uitkomsten. Of juist wel...

Hieronder een statisch voorbeeld van een van de interactieve tabellen van The Guardian.