Webbedrijven geven het zelf grif toe: natuurlijk heb je als klant geen privacy. Mensen weten dat inmiddels en maken de keuze om van die dienst gebruik te maken. "Maar het is niet alleen jouw privacy die je opgeeft. Gmail leest ook de e-mails die mensen naar je sturen", zegt Balkan. Hij wijst ook op de mensen die een eigen domein hanteren in combinatie met een Gmail-account.

Geen complottheorie nodig

"Jij maakt die beslissing voor hen. Het is eigenlijk zoals meeroken. Het heeft niet alleen gevolgen voor jou, maar heeft secundaire effecten." Balkan neemt Google als voorbeeld om een punt duidelijk te maken, maar zijn issue is veel groter: dit is het verdienmodel van vrijwel de gehele sector.

Dit datagraaien is niet kwaadaardig bedoeld, denkt Balkan. Data is het voedsel van dit verdienmodel, dus het is logisch dat dit wordt opgeslurpt. "Je hebt geen complottheorie nodig met de eenvoud van een bedrijfsmodel."

Zie ook:

We hebben niets te verbergen, maar genoeg te vrezen Opstelten wordt Big Brother der Big Brothers

De oplossing

"Dit is een designprobleem." Bij softwareontwikkeling moet je beginnen met basale grondwetten, net als met Free Software. Balkan vindt dat dergelijke software te veel uitgaat van het idee dat gebruikers er maar mee moeten leren omgaan. "Het internet is erop gebouwd, maar consumenten gebruiken het niet." Gebruikersgemak moet voorop staan, net als bij een Apple-product.

Een goed product dat veilig is, mooi eruit ziet, goed werkt en gebruiksvriendelijk is, moet toch verkoopbaar zijn? Toch?

Bekijk hier de videoregistratie van de Big Brother Awards 2014, ga naar 50'25 voor de keynote van Balkan.