Video's waarin fans een populair liedje nazingen of playbacken, het was tot een paar jaar geleden pure piraterij, volgens de muziekindustrie. Maar met dank aan YouTube en het omstreden Content ID-systeem halen labels momenteel meer omzet uit die remixvideo's dan uit de originele muziekclips.

Dat meldt Francis Keeling, digitale chef bij Universal Music Group aan de Toronto Star, nadat het eerder deze week was aangestipt in een rapport van muzieklobbyclub IFPI.

Onder druk van de muziekindustrie kwam YouTube in 2007 met Content ID, een realtime DRM-systeem om inbreukmakende uploads te controleren. Sinds die tijd zitten filmstudio's en muziekmaatschappijen zelf aan de knoppen bij YouTube en kunnen zij bepalen wat er met video's gebeurt die mogelijk inbreuk maken, gedetecteerd via automatische fingerprinting.

Verwijderen of te gelde maken

Ze kunnen de video verwijderen of laten staan en er advertenties bij, voor tijdens of achteraan tonen. Die laatste opties blijken goud waard, juist omdat sommige user generated filmpjes viraal gaan en miljoenen keren worden bekeken.

Content ID is omstreden: niet alleen zitten de studio's en labels aan de knoppen, het systeem is - uiteraard - niet perfect, met als gevolg dat ook originele liedjes en zelfs vogelgezang van YouTube wordt geweerd.

Voorbeeld van 'inbreukmakende' playback-video die onlangs viraal ging: ruim 6,5 miljoen views.