Het gaat om een test die eigenlijk al is doodgebloed, zo laat Nils Rooijmans weten, software-architect bij Ilse Media. Ilse probeerde tijdens de test te zien waar de gebruikers vandaan komen om mensen andere advertenties of content voor te schotelen die meer regionaal bepaald zijn.

Met Klipping probeerde Ilse op basis van het ip-adres de woonplaats of postcode van de bezoeker achterhalen. Dit gebeurt anoniem, maar het is nooit echt van de grond gekomen, vertelt Rooijmans.

"De dekking van Klipping is te mager om er een goed beeld van te krijgen. Klipping werkt alleen bij een paar KPN-providers. Dat zijn er te weinig om er iets mee te kunnen doen", aldus Rooijmans.

Hoewel de Klipping-gegevens niet meer door Ilse worden gebruikt, zit de technologie nog wel in de site. "Ja dat is een foutje van ons. Ik dacht dat dat al van de pagina was verwijderd", reageert Rooijmans. Hij sluit niet uit dat Ilse ooit alsnog iets gaat doen met een dergelijk systeem.

"Het kan voor ons in de toekomst wel interessant zijn. Mocht het zo zijn dat dergelijke systemen voldoende accuraat werken, dan geeft ons dat de mogelijkheid om advertenties beter te targeten zodat gebruikers relevantere advertenties krijgen. Maar vooralsnog werkt het niet goed genoeg."

Het gebruik van Klipping werd voor het eerst in 2003 bekend bij de zogenoemde Breedbandportal van KPN. Voor een correcte werking van die portal had KPN bepaalde gegevens nodig, onder meer om te verifiëren of iemand adsl via KPN heeft. Dit werd gecontroleerd met Klipping. Vooral KPN-dochter Xs4all had om privacyredenen grote bezwaren tegen het gebruik van deze technologie.

Bij KPN is niet veel meer bekend over Klipping, blijkt uit navraag bij diverse medewerkers. De technologie, lijkt net als de website, een stille dood te zijn gestorven.