Dat meldt Het Financieele Dagblad, dat verslag doet van een bijeenkomst voor analisten vanmorgen. Die kregen een toelichting op de nieuwe strategie van ING. Met het zwaarder inzetten op de analytische vaardigheden binnen de bank moeten klanten "beter worden bediend", zegt topman Ralph Hamers van de bank.

De bank kwam begin deze maand nog in opspraak doordat het klantendata wilde gebruiken om adverteerders de mogelijkheid te bieden meer op maat gesneden aanbiedingen te doen aan ING-klanten. De commotie daarover drong ING in het defensief, maar duidelijk afstand nemen van dat idee deed de bank niet.

Bestrijding van criminaliteit

ING Bank wil Big Data onder meer gebruiken voor een betere bestrijding van criminaliteit. Zo kan de bank onder meer analyseren dat een betaling met een credit card in de Verenigde Staten onlogisch is omdat een klant juist in eenzelfde tijdsperiode geld heeft uitgegeven in een ander land.

Daarnaast moet een betere ICT en een slimmer gebruik ervan ook de revolutie van het mobiele betalen ondersteunen. ING begint op 15 april met het contactloos betalen via bankpassen, waarbij een NFC-chip verbinding maakt met een betaalterminal.