Via Twitter liet de bank weten dat diensten moeilijk beschikbaar konden zijn bij het afweren van DDoS-aanvallen en ook via een eerder geplaatste update op de eigen site werd die boodschap preventief verkondigd. Niet duidelijk werd of er op dat moment daadwerkelijk een DDoS-aanval plaats vond.

Firewall houdt klanten tegen

“Op het moment dat het ongewenste dataverkeer extreem groot wordt is de firewall zo druk met het tegenhouden van dit ongewenste verkeer dat ook de gewenste bezoekers er niet meer doorheen komen". schreef ING gisteren iets na 18 uur. “Daardoor kunnen Internetbankieren, de Mobiele app en iDeal beperkt beschikbaar zijn." De status van iDeal gaf aan dat de connectie met ING er volkomen uit lag.

Het is de volgende reeks van DDoS-aanvallen die ING te verduren had. Opmerkelijk is dat nadat de laatste paar aanvallen steeds korter effect hadden de op beschikbaarheid van internetbankieren, deze storing wel weer enkele uren duurde, Eerder op donderdag lag de bank ook al onder vuur.

Minder snel afgeslagen

De reden waarom ditmaal de aanval minder snel kon worden afgeslagen, kan woordvoerder Karin van der Pol van ING niet geven. "Eerder donderdag was die tijd korter, maar was de beschikbaarheid voor onze klanten ook minder. Nu konden meer mensen er doorheen komen, maar duurde de verstoring langer."