Het Algemeen Dagblad meldt vandaag dat een reclamebureau uit Waalwijk dagelijks per mail DigiD-inloggegevens ontvangt van burgers. Het bedrijf heet Digi-D en wil mensen er via de site zuinigopuwdigid.nl op wijzen dat ze goed op hun gegevens moeten letten en ze niet meer naar het bureau op te sturen. Digi-D heeft naar eigen zeggen al meer dan 10.000 inloggegevens ontvangen.

Gemeenten verwijzen verkeerd

In een Kamerbrief (PDF) stelde toenmalig minister Donner dat Logius op de naamgeving toeziet. “Deze voorschriften omvatten mede een checklist aan de hand waarvan de aansluitende overheidsinstantie kan controleren of de naam DigiD correct wordt gespeld in haar communicatie uitingen", schreef de minister.

Het reclamebureau bezat de naam Digi-D al voordat DigiD verscheen. De overheid communiceert via digid.nl. Omdat de namen op elkaar lijken, zorgt dit blijkbaar voor verwarring bij een flink aantal Nederlandse gemeenten. Die hebben hun verwijzingen niet op orde en hebben het over een Digi-D. Zelfs grote gemeentes als Utrecht, Amsterdam en Den Haag maken deze fout in verslagen (PDF), magazines (PDF) en zelfs officiële richtlijnen (PDF).

Bureau als helpdesk overheid

Via het contactformulier op de site digi-d.nl sturen bezoekers hun DigiD, wachtwoord en soms BSN door met de melding dat ze inlogproblemen hebben, vertelt Digi-D eigenaar André Elings aan Webwereld. In veel gevallen bellen deze mensen een paar dagen later naar het Waalwijkse reclamebureau om alsnog een reactie te krijgen.

"We fungeren al 7 jaar als helpdesk voor de overheid", zegt Elings. "Het liep in 2009 de spuigaten uit en toen hebben we contact gezocht met Logius. Er is beterschap beloofd, maar nog steeds krijgen we gegevens binnen en worden we gebeld. Dit is niet goed voor ons en al helemaal niet goed voor de burger."

Controle spelwijze

Volgens Logius speelt deze kwestie inderdaad al een tijdje. "Als gemeenten worden aangesloten bij DigiD voert Logius een check uit om te zien of gemeenten voldoen aan onder meer het gebruik van het logo en de spelwijze van DigiD", vertelt Logius-woordvoerder Rick Bron.

Steekproefgewijs wordt deze test elke twee jaar herhaald. "Als gemeenten twijfelen of de communicatie juist verloopt, kunnen ze een hertest aanvragen", aldus de woordvoerder. De gemeenten die door zuinigopuwdigid.nl worden genoemd, worden volgens hem waarschijnlijk aangeschreven om de procedure (PDF, pagina 15) nog eens goed te doorlopen.

Update 10.45 uur: Meer informatie toegevoegd van het reclamebureau Digi-D.

Update 11.11 uur: Reactie Logius toegevoegd.