Door de beschadigde communicatiekabel ondervinden internetdiensten in India en Egypte sinds woensdag veel problemen. De oorzaak is nog onbekend. Waarschijnlijk heeft het anker van een schip voor de kust van Alexandrië een of meer kabels kapot getrokken.

Traag internetverkeer

Een van de kabels is van Flag Telecom, eigendom van het Indiase bedrijf Reliance Communications, en de andere van het 'East Asia-Middle East-West Europe 4' (SEA-ME-WE 4)-consortium.

Volgens Rajesh Chharia, voorzitter van de vereniging van Idiase internetaanbieders, is 50 tot 60 procent van de bandbreedte in India verstoord door de kabelbreuk. Veel internetverkeer is nu omgeleid via onderzeese kabels rond Azië en Australië. Internetverkeer richting de oostkust van Amerika en Groot-Brittannië zal hierdoor erg traag zijn, aldus Chharia.

Alternatieven

De herstelwerkzaamheden aan de kabel van Flag Telecom zullen nog tenminste 10 tot 15 dagen duren. Gedurende deze periode kunnen Indiase bedrijven en westerse outsourcing-ondernemingen last van de kabelbreuk ondervinden.

Infosys Technologies, een van de grootste outsourcing-bedrijven in India, zegt echter weinig te merken van de kabelbreuk. Volgens een woordvoerder heeft het bedrijf voldoende alternatieve internetverbindingen. Ook Satyam Computer Services kon snel overschakelen op andere isp's via Singapore.