Nieuw-Zeeland is het eerste land ter wereld waar banken besluiten om internetbankierders zelf verantwoordelijk te stellen voor een online transactie. Klanten die verouderde software gebruiken of geen antiviruspakket geïnstalleerd hebben, krijgen in veel gevallen geen geld terug als ze de dupe worden van hackers, zo meldt de Volkskrant.

Zelfs wanneer het wachtwoord van de bankierende internetgebruiker eenvoudig te raden is, kunnen gedupeerden hun recht op schadevergoeding verspelen. Namen van huisdieren en geboortedata zijn bijvoorbeeld taboe, zo blijkt uit de gedragscode van Nieuw-Zeelandse banken die deze week van kracht werd.

Henk van der Heijden van Comsec Consulting verklaarde tegenover het dagblad dat banken door internetbankieren kosten besparen en kantoren kunnen sluiten. Als ze stappen nemen tegen klanten die internetbankieren met een slecht beveiligde verbinding, zou dat de reputatie van online bankieren schaden. Volgens de beveilingsadviseur zouden klanten de efficiëntieslag verliezen als ze klanten verantwoordelijk zouden maken voor de risico's.

Nederlandse banken zijn dan ook vooralsnog niet van plan om het Nieuw-Zeelandse voorbeeld te volgen. Volgens een woordvoerder van de Rabobank is de verbinding bovendien goed beveiligd. "Het is voor hackers bijna onmogelijk via de pc van een klant binnen te dringen", aldus de zegsman tegenover de Volksrant.

Overigens betwijfelt Henk van der Heijden van Comsec Consulting of een rechter de nieuwe gedragscode van de Nieuw-Zeelandse banken accepteert.